Jakten på mening


Comments Off on Jakten på mening

Börja med frågan varför – Varför kliver du upp ur sängen på morgonen? Vad är ditt syfte? Vad är ditt skäl? Vad är din övertygelse?  – Det är svaren på frågan varför som inspirerar oss till handling.

Vi har fått ställa oss frågan varför vi är intresserade av en kommunal karriär vid ett flertal tillfällen under de senaste veckorna. På två utbildningstillfällen om personlig utveckling, en föreläsning om inspirerande ledarskap och i en intervju för en bilaga i tidningen Veckans Affärer. Framför allt skulle vi leverera konkreta svar. Exempelvis på en whiteboard. Med post-it lappar. Så klart. En stor del av våra svar kretsade kring meningen med jobbet som kommunal tjänsteman. Många av oss kan identifiera sig med just det som lite luddigt kan beskrivas som samhällsviktigt och meningsfullt. Inte en enda skrev lön eller pengar på en lapp. För det verkar inte vara svaret på frågan varför, lön är ett resultat av arbetet, men ska inte förväxlas med en primär drivkraft.

Matilda skrev häromveckan om vår generations strävan efter upplevelser och relationer som är tillfredställande för individen och utkonkurrerar hög materiell standard. I denna uppräkning saknas ordet mening, för i det begreppet ryms både upplevelse och relationer men även en djupare dimension av något som vi inte alltid lyckas att formulera. Mening som något vi kan tro på. Mening som ett rum där vi kan göra skillnad och uppnå resultat. Motivation och engagemang uppstår i just detta rum. Men just därför att det ofta är svårare att hitta svaret på frågan ”varför” än på ”vad” eller ”hur” är det också jobbigare att ställa sig den frågan.

Mening i vardagen

Med utgångspunkt i detta är det intressant med ett något skeptiskt perspektiv på organisation och ledning. Mats Alvesson beskriver i boken med samma namn att ”allt större delar av arbetslivet kan ses som tveksamma ur meningsfullhetssynpunkt, d.v.s. arbetet kan upplevas som frikopplat i fråga om vad som bidrar till viktiga resultat och behovstillfredställelse.” (Tack för tipset, Anders)

Mitt i den kommunala myrstacken av alla strategiska strategier, handlingsinriktade handlingsplaner och prioriterade prioriteringar kommer allt ändå ner till frågan om vad som skapar mening. Jag är medveten om lyckokaka-faktorn i denna formulering men att lite oftare ifrågasätta varför vi gör vissa saker kan vara förlösande, skulle absolut leda till större insikt – och bättre resultat.

Häromdagen var det även dags för vår officiella avslutning med handledare, kommunchefer, rekryteringsgruppen och andra nyckelpersoner i pampig inramning (KS-salen i Helsingborgs rådhus) och det blev en hel del varma ord om de gångna 16 månaderna och goda råd inför framtiden (Tack till alla talare!). Nästa vecka väntar den avslutande kick-out:en innan vi alla går vidare till nya uppdrag och delvis nya kommuner. För egen del återvänder jag till stadsledningsförvaltningen i Helsingborg och avdelningen för strategisk samhällsutveckling där jag även gjorde mitt utbyte.

För övrigt (extended edition): Veckans affärer listar 101 exceptionella talanger från olika sektorer, riktiga entreprenörssjälar – inspirerande. Där finns bl a en kille som får folk att må bättre genom en KBT-app och en 23-årig VD.

Läsningen av Knausgårds verk är definitivt meningsskapande, genom identifikation och hans förmåga att sätta ord på saker som få andra förmår.

Varför läsa romaner? Vilken roll spelar den i vår kultur? Jonathan Franzen svarar ”Den är en fristad från oväsendet. Föda snarare än stimulantia. En möjlig meningsbärare i ett hav av slumpmässig fakta.”

Vackert.

Här kommer en bild från aktuella Veckans Affärer där ni kan läsa mer om vårt traineeprogram, om en gammeltrainee (Sarah Lundberg) och en ny (Anna Höckert).

Väl mött och glöm inte att kolla uppdragsbanken.nu

Falk Jandt

Samhällsplanerare

Familjen Helsingborgs traineeprogram

Comments Off on Jakten på mening



Bookmark and Share

Please leave a comment - click here!

Svenskar bakom Java-genombrott


Comments Off on Svenskar bakom Java-genombrott

I början på denna vecka så var test-blocket avslutat och utvecklings-blocket påbörjat! Det känns spännande att åter igen få sätta tänderna i ett nytt område. Veckan har hittills haft högt tempo med mängder av kurser för att snabbt bli varm i kläderna, och fler kurser kommer det bli dom närmsta veckorna.

Trollkarlarna
Tidningen Computer Sweden, torsdag 2013-12-05.

På tal om annat så dök Cinnober plötsligt upp på Computer Swedens förstasida med sin innovativa lösning på ett av Javas problem för höghastighetssystem. För oinsatta så kan jag nämna att Java är det programspråk som Cinnober använder för att utveckla produkter inom aktie & börsmarknaden.

Nu till själva problemet. Istället för många andra språk som kräver att utvecklaren själv ska hantera minneshanteringen i programmet vilket kan ställa till instabilitet och crasher om det inte görs rätt, så hanterar Java minneshanteringen helt automatiskt genom att då och då pausa programmet under någon millisekund för att rensa minnet från saker som inte längre används. Detta gör att det går väldigt snabbt att skriva användbar kod när man utvecklar program utan att man behöver bekymra sig för instabilitet. En nackdel med detta blir dock tydligt när man gör system som måste köras med extrema svarstider på grund av den automatiska minnesrensningen.

Ett bra exempel på detta är aktiesystem där den som snabbast på att skicka in sin order i systemet och få den behandlad är den som först får möjlighet att handla till det pris som finns listade i systemet. Om Javas minnes-rensning skulle köras igång vid fel tillfälle så kan en order istället för att ta ett par microsekunder, bli förskjutet till en millisekund eller två. Som vanlig användare som köper eller säljer aktier så är det helt omöjligt att märka om detta skulle ske. Dock så finns det dom som med hjälp av datorer helt automatiskt lägger tusentals köp och sälj ordrar på aktier, och skulle en order plötsligt ta 100 gånger längre än vanligt så kan det uppstå problem.

Aktiehandel utan minnesavbrott
Bildkälla: Computer Sweden, 2013-12-05.

Förenklat sett så är Cinnobers lösning på detta att man med hjälp av två identiska servrar ta emot köp/sälj-ordern, och den som först blir klar med att hantera ordern kan skickar den vidare till marknaden. Så om en av servrarna skulle råka köra igång minnesrensningen så blir alltid den andra servern klar först och till följd av detta så märker användaren inte av någon fördröjning.

För den som vill förstå lite djupare hur lösningen går till så rekommenderar jag att läsa Computer Sweden’s artikel.

Comments Off on Svenskar bakom Java-genombrott





Bookmark and Share

Please leave a comment - click here!

LMEwire


Comments Off on LMEwire

Hej 🙂

Idag är den sista dagen i testblocket. Som sagt, Cinnobers traineeprogram cinCube har några olika block. Det första var testblocket. På måndag börjar utvecklingsblocket! Det är spännande för att det känns helt annorlunda när man programmerar på universitet och på företaget. När man programmerar på jobbet måste man lägga kod till den beffintliga koden utan att någonting går sönder. Det är ganska svårt att förstå koden som redan finns!

Jag börjar i ett nytt projekt under utvecklingsblocket. Jag har redan tjuvstartat och har varit med på de dagliga Scrum mötena men officiellt börjar jag på måndag! Det nya projektet heter LME Wire. Det är en del av LME Clear projektet som hanterar Trade Repository och ger clearinghus medlemmar möjligheten att uppfylla sina handelsrapporteringskrav. Vi kallar projektet LME TR internt! Systemet går live i februari så det är hög tempo på utveckling.

Denna vecka fick vi schemat för utvecklingsblocket från Mats Wikström vår program director. Vi har gott om utvecklingskurser och jobbar resten av tiden i våra projekt.

Vi traineer fick vara med i Cinnobers Newsletter med vår nya VD Jonas Engman. Man kan läsa artiklen här:

http://www.cinnober.com/newsletter/strategic-it-investments-ramping-north

NewLetter

Comments Off on LMEwire





Bookmark and Share

Please leave a comment - click here!

Testblocket är slut!


Comments Off on Testblocket är slut!

Hej!

Eftersom att testblocket på tolv veckor är slut sedan förra veckan är det lämpligt att ge er en liten sammanfattning på vad jag som trainee på Cinnober har sysslat med. Allt som allt är jag nöjd med hur testblocket har gått; jag har letat buggar och undersökt ifall de blivit fixade eller ej i GUI, jag har läst felrapporter från kunden och försökt återskapa felen efter deras beskrivningar, jag har pratat med kravanalytiker om hur systemet ska bete sig, jag har skrivit automatiserade tester och jag har tillfört kod till testramverket som just nu används i 200 tester och har potential att läggas till i ännu fler. Det som känns häftigast för mig är att jag har gått från att inte kunna ett skvatt om java till att kunna bidra med ovan nämnda kod. Relativt sett kan jag däremot nästan ingenting så jag ser fram emot att lära mig ännu mer om programmering i stort och Java i synnerhet.

Testblocket har strukturerats på ett bra sätt. Den första halvan av blocket innehöll väldigt mycket utbildning, därefter har jag arbetat som testare inom projektet på heltid. I början av testblocket gick mycket tid åt vanligt ”krångel”. Det kunde till exempel ta flera timmar att uppdatera eller checka ut systemet på grund av att man i sin okunskap glömde något litet steg vilket sedan kunde resultera i att man misslyckades med att bygga det. Några veckor och massor av post-its (jag övergick till digitala efter att jag hade täckt två skärmbredder med pappersvarianten, jag rekommenderar programmet Stickies* starkt) senare började krånglet avta och jag kom igång med testandet på riktigt! Det var en stor lättnad för det var ganska frustrerande att inte veta ifall saker man hittade under sitt testande var på grund av ens egen okunskap eller en riktig bugg. De sista tre veckorna arbetade jag till lite mer än 50% på ramverkskoden jag nämnde ovan. Den tiden var den roligaste så här långt som trainee! Att få arbeta på ett avgränsat problem där man måste kika runt och lära sig hur de kringliggande delarna av testramverket fungerar kändes både utmanande, belönande och lite stressigt! Min problemlösningsnerv blev väldigt nöjd, nu är det bara min växande matematikabstinens som behöver tas om hand om.. Det finns intressanta saker man kan läsa kring riskberäkning och liknande som jag ska kolla upp men huruvida det blir inom traineeprogrammet eller utanför återstår att se.

Det är kortfattat vad jag som trainee har sysslat med under min tid som testare. Det känns som att jag har kommit igång, både med trainee-relaterade saker som kurser och med arbete inom projektet, och jag är väldigt nöjd med hur trainee-programmet har fungerat så här långt. Den här veckan börjar nästa äventyr, utvecklingsblocket!

*http://www.zhornsoftware.co.uk/stickies/

Comments Off on Testblocket är slut!





Bookmark and Share

Please leave a comment - click here!

Stora logistikutmaningar!


Comments Off on Stora logistikutmaningar!

Har just haft en stunds brainstorming med min handledare som också är logistikutvecklare här. Vi diskuterade åtgärder att vidta för att hantera den ökade efterfrågan på lastbilar som klarar EU:s strängaste miljökrav. Bakgrunden är att EU-kravet på miljöklass Euro 6 är obligatoriskt för bilar som registeras från och med 1/1 2014. En mycket bra grej tycker jag då lastbilarnas miljöpåvekan måste minskas för att vara långsiktigt hållbar. Men samtidigt innebär det stora utmaningar för oss som ska se till att materialet kommer fram till produktionslinan på så effektivt sätt som möjligt. Euro 6 kravet innebär nya ljuddämpare. Ljuddämpare är ofta stora, unga och otympliga. Utmaningarna för logistiksystemet är minst sagt stora. Det blir många spännande diskussioner med olika kollegor för att förstå vad det kommer få för konsekvenser i materialflödet och hur vi kan hantera det.

Överlag är det väldigt mycket som händer i produktionen på Scania nu. En ökad anpassning till mer diferensierade kundkrav gör att vi hela tiden måste jobba med att förandra och förbättra våra processer. En väldigt rolig tid att komma in tycker jag! Det är klart att det säkert hade varit lättare att börja när det var lite lugnare och lastbilarna som producerades var mer lika varandra, men det jag är med om nu tror jag kommer vara väldigt lärorikt. För som alla andra som läst lite strategi och marknadsföring så vet jag ju att en nöjd kund är det absolut viktigaste. Att få se vad detta får för konsekvenser i en så stor produktionsapparat som här, och att få vara med och lösa det, är riktigt häftigt!

Nu är det dags att bege mig på avstämning med våra kollegor (och interna kunder) på produktionslinan.

Ciao!

Comments Off on Stora logistikutmaningar!



Bookmark and Share

Please leave a comment - click here!

Lastbilschaffis nästa!


Comments Off on Lastbilschaffis nästa!

En ny trainee gör debut på bloggen här. Och vad kunde vara ett bättre tema för första inlägget än den storslagna kungörelsen att lastbilskörkortet är hembergat? 🙂 Efter en intensiv period av först teori och sedan körlektioner är det nu fixat! Känns konstigt att det gick så snabbt, endast 5 veckor från första gången jag rattade själv på allmän väg till att körkortet var i hamn. Solt som en fura gick jag från uppkörningen med ett stort leende på läpparn. Jag. Lastbilsförare. Coolt!

Det är ju en ganska häftig sak, detta att vi får ta lastbilskörkort som en del av traineeprogrammet. Hade jag aldrig trott att jag skulle göra för ett par år sedan! Man kanske kan undra vad jag ska med det till, men jag tror att den produktkunskap och kundförståelse det ger är nyttig att ha med sig oavsett var i verksamheten jag senare kommer vara.

Så nu när den stora nyheten är avklarad kanske en presentation är på sin plats. Jag som är ny bloggare här heter Emma Ljungberg och är trainee med inrikting mot produktion. Innan jag började i augisti har jag studerat Industriell Ekonomi i Linköping med inrikting datateknik och logistik. Just nu är jag mitt inne i min första praktikperiod som jag gör på chassimonteringen i Södetälje, här gör vi slutmontering av lastbilar och bussar. Är man som jag fashinerad av logistik är detta ågot av ett mecka; två stycken rambalkar kommer in på ena sidan av fabriken och på den andra sidan rullar en färdig lastbil ut för egen maskin. Däremellan ser ett komplext nät av materialflöden till att allt från motor, växellåda och axlar så väl som däck, hytt och ljuddämpare kommer på plats på rätt sätt, vid rätt tid. Sjukt fashinerande!

Min roll är just nu i gruppen för logistikutvecklare där jag jobbar mot den senare delen av lastbilsmonteringen. Min eminenta handledare, Marcus, har huvudansvaret och jag följer med för att lära mig vad jobbet innebär och jag har även en del egna mindre projekt som jag håller i. Så nu har ni lite mer koll på mig och vad jag pysslar med, sen får jag gå in lite mer på detaljer en annan gång. För nu händer det som karaktäriserar produktion, snabba puckar som måste lösas. Produktionen måste rulla, lastbilarna ska ut i den takt det är bestämt till de väntande kunderna och om någonting riskerar störa detta gör man allt man kan för att lösa problemen. Nu ringde de och hade något problem med att få fram ljuddämpare till produktionslinan som vi ska iväg och kolla på.

Till nästa gång!

Emma

Comments Off on Lastbilschaffis nästa!



Bookmark and Share

Please leave a comment - click here!

Gästinlägg: Volvo Car Group Graduate Programme


Comments Off on Gästinlägg: Volvo Car Group Graduate Programme

Traineeguiden.se’s studentambassadör Oscar Larsson har träffat Volvo Car Group och pratat med dem om deras Graduate Programme. Oscar studerar på Handelshögskolan vid Göteborgs universitet och tar en Master i Finans 2014.

Volvo Car Group Graduate Programme – Sökes: Framtida ledare med passion för bilar

Med huvudkontor i Torslanda är Volvo Car Group en del av Göteborgs själ och redan 1927 rullade den första bilen ut ur fabriken. Idag arbetar cirka 22 500 personer på företaget globalt, med över 10 000 på företagets anläggningar i Göteborg. En väg in på företaget är Volvo Car Group Graduate Programme; ett traineeprogram som varar under 18-24 månader med placeringsort i Göteborg med möjlighet till utlandstjänstgöring. Helene Landqvist påbörjade traineeprogrammet i augusti efter studier vid både Handelshögskolan vid Göteborgs universitet och masterstudier i Australien.

– Jag är uppvuxen i Göteborg och har alltid varit intresserad av att arbeta för ett storföretag inom industrin och då föll sig valet på Volvo naturligt, säger hon. Det är ett fantastiskt företag med många möjligheter för den som är driven.

I år vänder sig programmet framförallt till personer med en MSc i Business Administration och civilingenjörer men även till dem med annan bakgrund, exempelvis inom IT eller HR. Alfred Jonasson som är ansvarig för traineeprogrammet trycker på att det är personliga egenskaper i kombination med rätt kunskap och kompetens som avgör i rekryteringen.

– Vi söker framtida ledarkaraktärer med ett driv och förmågan att inspirera andra, säger han. Det är viktigt att man är en lagspelare och har en verklig passion för det man gör.

Under programmet ligger fokus bland annat på att lära sig att förstå hur Volvo Cars gör affärer och hur man ska leverera kvalitet. Andra viktiga inslag är företagskulturen och individuell utveckling. Deltagarna coachas kontinuerligt och tilldelas en mentor som följer dem under programmets gång.

– Programmet har verkligen motsvarat mina förväntningar, säger Helene. Vi ges stor frihet att utforma programmet efter våra egna önskemål och intressen. Mycket är upp till individen. Är du driven och engagerad kan du få ut ofantligt mycket av programmet.

– Vi ställer stora krav på våra traineer, påpekar Alfred. Vi förväntar oss ett driv och att man levererar både under och efter programmet men det är viktigt att det görs med glädje. På Volvo värnar vi mycket om work-life balance. Man ska kunna ha ett liv vid sidan av jobbet.

Helene håller med om att det krävs mycket hårt arbete.

– Vi har alla möjligheter i världen men inget kommer gratis. Vi är här för att prestera.

Hon poängterar att hon verkligen trivs och att det är god sammanhållning bland traineerna.

– Det är ett gott gäng och vi träffas varje torsdag för att äta lunch, säger hon. Eftersom vi har många internationella traineer händer det att vi gör utflykter under helgerna. En helg åkte vi till Marstrand och en annan till Värnersborg.

Men programmets höjdpunkt såhär långt är given.

– Första dagen under introduktionsveckan fick vi provköra alla bilar med alla olika motorer under två timmar. Man kände sig som ett barn när man kom till demobanan och alla bilar stod uppradade med nycklarna i, säger hon och skrattar.

Programmets ansökningsperiod är 1-30 november med programstart i augusti 2014.

Text: Oscar Larsson, studentambassadör Traineeguiden.se, Handelshögskolan vid Göteborgs universitet

Comments Off on Gästinlägg: Volvo Car Group Graduate Programme



Bookmark and Share

Please leave a comment - click here!

Men vad gör en marknadstrainee då?


2 Comments

Ni kanske undrar vad man gör om man är trainee på marknad hos oss (givetvis gör ni det!).

Läs här vad Cissi och Jens skrivit om inriktningen!

Read 2 Comments



Bookmark and Share

Please leave a comment - click here!

Kodfrys


Comments Off on Kodfrys

I morgon börjar testveckan. Det innebär att man inte får göra ändringar i koden på en vecka. Det blir kodfrys! Sedan börjar alla testa systemete som ska levereras.

Testerna är till för att säkerställa kvaliteten av systemet. I finansbranschen är det viktigt att systemet aldrig går ner. Testning bör säkerställa att det inte finns några kritiska fel.

Innan varje release har vi extra högt tempo i projektet, massor av How to test dokument måste skrivas. Jag har skrivit ett par denna vecka och har också hittat några buggar.

Nu ser vi fram emot testveckan.

CodeFreeze

Comments Off on Kodfrys





Bookmark and Share

Please leave a comment - click here!

Men vad gör en ekonom då?


1 Comment

Bland en massa (vad jag tror är) ingenjörer här på bloggen känner jag att det är på sin plats att berätta lite mer om vad en ekonom jobbar med, närmare bestämt controllern. Rollen skiljer sig säkert väldigt mycket från företag till företag så jag kommer nöja mig med att ge exempel på vad en controller på Scania kan syssla med.

Det bästa med traineeprogrammet är att du inte behöver veta om du vill vara financial controller eller business controller eller något annat för den delen. Du har hela traineeperioden på dig att bestämma dig. Det är just det traineeprogrammet är till för. På Scanias ekonomitraineeprogram kommer du få prova på olika sorters controlling och sen får du fundera vad som lockar just dig.

 Låt oss dyka ner i vad jag gjort under min tid på Scania.

Period 1 jobbade jag som  financial controller på  Corporate control (Koncernekonomi). På koncernnivå är bokslut och prognos kärnverksamhet. Den grupp jag jobbade på hade till uppgift att sammanställa stora delar av organisationens ekonomi till ett stort sifferpaket. Utöver detta arbetade jag mycket med att visualisera vår bokslutsprocess för att hitta effektiviseringsarbete och för att säkra kvaliten i våra bokslut (att alla vet när, hur, vad och till vem de ska leverera). På Scania jobbar vi oerhört mycket med Lean, alltifrån produktionen ända upp till koncernfunktioner. Alla är med!

Period 2 Jobbade jag som business controller på en produktionsekonomiavdelning. Här hade jag också två projekt. Det ena var att hjälpa en del av organisation hos oss med sin ekonomiska rapportering (den de presenterar för sin ledningsgrupp) Vad ska presenteras? Vilka nyckeltal är relevanta att följa upp? Och hur ska det presenteras? Mitt andra uppdrag var att göra en benchmark mot våra andra anläggningar i Holland och Frankrike. Det handlade både om att kolla på vår redovisning; redovisar vi på samma sätt? Har vi samma kostnader på samma ställe? Men också att kolla på verksamheten; har vi olikheter i verksamheten som gör skillnad i våra siffror? Har vi fler truckar? Använder vi de lika effektivt? Har vi byggt vår organisation på samma sätt? Är de andra mer produktiva än vi? Osv.

Period 3 (inser nu att jag är totalt oförmögen att fatta mig kort, hang in there!) jobbade jag som HR administrator i Prag. Detta var lite av ett offtrack på min traineeslinga. Jag jobbade med att göra ett introduktionsprogram för nyanställda samt uppdatera jobbeskrivningar.

Just nu är jag inne på Period 4 och jobbar  controller på en ”mellannivå” i företaget. Jag har fortsatt att jobba lite med det projekt jag hade period 2. (Det går alltid att analysera ytterligare). Inom vår produktion har vi en rapportering som går ut på att jämföra våra anläggningar mot varandra och över tid. Jag har haft ett projekt som innneburit att jag, tillsammans med våra ekonomichefer, har tagit fram en definition för hur denna rapportering ska gå till. Ett bra sätt att bygga ett bra nätverk. Jag håller även på att bygga en analysfil för att kunna följa upp vår produktionskostad på lång sikt utifrån ett antal olika parametrar, något som starkt efterfrågat direkt från Scanias ledningsgrupp.

Vad gör det så roligt att jobba som ekonom på Scania då?

Jo, det är faktiskt himla roligt att vara ekonom i ett hav av ingenjörer, även om man inte alltid förstår varandra fullt ut.  Att skapa förståelse för människor med olika bakgrund som av naturen ser olika på samma saker, att få ingenjörer att första de ekonomiska aspekterna och drivkrafterna. Jag kan ofta uppleva att rotorsaken till missförstånd sällan bottnar i varken teknik eller avancerade problem utan snarare att man inte förstått varandra helt från början. Något som är himla lärorikt att jobba på.

Man får ofta nya utmaningar i knät som gör arbettiden lärorik och lagom fylld av utmaningar. Man utvecklas snabbt och får projekt som både skapar värde för dig i form av kunskap och värde för företaget. Samtidigt prioriteras faktiskt att lägga tid på att öppna ögonen för annat än bara siffrorna i excelarket. Mycket handlar om att förstå verksamheten. Ska du bli en bra controller så måste du förstå vad företaget jobbar med, hur vi tänker och hur vi jobbar. Där har du stor hjälp av dina traineekollegor ute i organisationen. Jag har 25 personer på vitt spridda platser i företaget som täcker upp många av de frågor man stöter på längs vägen.

Har dimman klarnat? Om inte, kasta dig på kommentarsfältet!

/Rebecca 

 
 
 
 

Read 1 Comment



Bookmark and Share

Please leave a comment - click here!

Older Entries Newer Entries