Får man tid över i schemat så får man som trainee vara lite kreativ och framfusig för att fylla dagarna. Knappast några svårigheter när man har massor av traineekollegor som är stationerade på alla möjliga spännande ställen inom Scaniasfären. Igår kunde jag lägga en hel förmiddag på att besöka marknadstraineen Cissi som för tillfället sitter i Kungens Kurva hos Scania-Bilar Stockholm, huvudkontoret för Scanias återförsäljare i Stockholmsregionen.

Förutom att samtala med en lageransvarig om de tusentals artiklar som ska rymmas på en pytteliten bostadsyta (har du sett Alladdin så fattar du), bussmekanikerna vilda historier om hur för höga bussar har utmanat för låga broar med födelse av buss-cabriolet som resultat samt försäljare som ger försäljarsnack en ny innebörd så roade jag och Cissi oss kungligt i återförsäljarens egna lilla Scania shop. 

För de läsare som önskar veta mer om hur en marknadstrainee tillbringar sina glada dagar i Scanias traineeprogram kan här nedan få läsa Cissis alldeles egna ord:

Vad gör en marknadstrainee? Väldigt mycket olika saker skulle jag säga. I vår årskull är vi totalt fem, och vi är alla inom olika områden. Min hemavdelning är Brand & Marketing Communications. När jag sökte en traineeplats på Scania så visste jag inte att den avdelningen fanns, men det gör den, och som marknadsförare tycker jag att det är mycket roligt att Scania arbetar så medvetet med marknadsföring och sitt varumärke.

Efter min första period på min hemavdelning så roterade jag vidare till Scania-Bilar Stockholm, där jag lär mig enormt mycket, och har väldigt kul. Jag har ett eget projekt som jag arbetar med under den här perioden, men jag försöker också lära mig så mycket jag kan om verksamheten hos en återförsäljare. Så jag har pratat med lastbils- och servicemarknadssäljare, hängt i olika verkstäder, hängt med kundmottagare (som är fantastiskt duktiga på att hantera kunder, glada som upprörda), imponerats av hanteringen av reservdelslager, studerat lastbilskunder och chaffisar samt varit med på leveransmöten. Mycket lärorikt – speciellt att se hur man arbetar i gränssnittet mellan Scania CV och kunden, eftersom det inte alltid är helt enkelt.

Som marknadstrainee får man se mycket av den kommersiella sidan av Scania. Vi får vara med och sälja de produkter och tjänster som Scania tar fram, och ta reda på vad det är som kunderna vill ha och behöver. Inte alltid helt enkelt – kunder kan ha behov som de själva inte är medvetna om. Men väldigt utmanande! Om du har frågor om hur det är att vara marknadstrainee på Scania får du gärna höra av dig till mig. Jag nås alltid på cecilia.hagelberg@scania.com

Jag vet inte om jag riktigt lyckats besvara frågan om vad en marknadstrainee gör, men jag kan i alla fall säga vad en marknadstrainee är. Det är någon som har ett coolare jobb än det Jens har. (SKITSNACK, produktion är coolast – Jens anmärkning)

Som vi säger på Scania,

Buss och kran!

Cissi, coolaste truckern söder om Dalälven

/Jens & Cecilia