Ny på jobbet


Comments Off on Ny på jobbet

Hej alla läsare!

Vi heter Viktor Jakobsson och Simon Agvik och är nya traineer hos Cinnober Financial Technology. Ni som har följt Traineebloggen under en längre tid har nog redan koll på vad Cinnober sysslar med men vi drar ändå den korta versionen här. Cinnober är ett svenskt finansiellt it-företag som bygger trading- och clearingsystem för börsmarknaden. Bolaget finns representerat i Stockholm, Umeå och London, med sammanlagt ungefär 250 medarbetare. Vi är båda placerade på Umeåkontoret där det sitter ett sextiotal glada och trevliga ”cinnoberiter”. Just nu är vi inne på vår fjärde vecka och än så länge känns allt toppen.

Vilka är vi och hur hamnade vi här? Vi har båda pluggat teknisk fysik här i Umeå och sökte under våren traineeplatserna här på Cinnober. Efter en lång ansökningsprocess så lyckades vi till slut knipa var sin plats och började programmet nu i september. Viktor är född och uppvuxen i lilla Sollefteå och flyttade till Umeå 2010 för att börja plugga. Simon följde en liknande bana och flyttade till Umeå från nordliga Luleå ungefär samtidigt. På fritiden tycker vi båda om att vistas i fjällen, slalom/snowboardåkning samt träning av olika slag.Traineeprogrammet hos Cinnober är uppbyggt av fyra block där vi kommer att testa på olika delar av utvecklingskedjan: testning, utveckling, krav och support/TAM (Technical Account Manager). Vi är båda placerade i projektet som arbetar mot LME Clear (London Metal Exchange) och just nu är vi inne i det första blocket, testning. Än så länge är allting nytt men efter ett par intensiva introduktionskurser och genomgångar så börjar vi sakta men säkert sätta oss in i det komplexa system som ett clearinghus är. Vi har redan från början släppts in i det dagliga arbetet mot kunden, vilket både är lite läskigt men också spännande. Det kommande året kommer bjuda på utmaningar av alla det slag och vi ser fram emot att lära oss så mycket som möjligt.

I och med att vi är två traineer tänker vi dela upp bloggandet, så bli inte förvånande om vi tar ungefär vartannat inlägg.

Ha det bra!

Simon & Viktor

Comments Off on Ny på jobbet





Bookmark and Share

Please leave a comment - click here!

Gästbloggare Emil Håkansson


Comments Off on Gästbloggare Emil Håkansson

EmilHej kära läsare,

Det är en stor ära att få göra ett gästspel här eftersom jag, precis som ni är hängiven följare av Hannas traineeblogg. Med en liknande tjänst delar jag förstås Hannas insikter och det är kul att läsa inlägg som man verkligen känner igen sig själv i.

Traineeprogrammet som vi går ger oss chansen att åka till nya spännande platser som en del i vårt program. I skrivande stund sitter jag i nord-Tyskland och tittar ut över lätt höstfärgade kullar och dimmiga fält, vilket faktiskt är utsikten från en av våra fabriker.

Alltså en lite annorlunda setting än Stockholmsfabriken. Fabriken som jag nu besöker under en månads tid för att få en inblick i hur produktionen här ligger i en mindre stad utanför Hannover.

Ett av syftena med våra lite längre utlandsplaceringar är att få insikt i hur olika arbetskulturer skiljer sig åt. Även om vi alla är européer så finns det skillnader, till och med mellan de tysktalande länderna så som Tyskland och Österrike finns det märkbara skillnader. I jämförelse med Sverige; ett tydligt exempel är formaliteter så som att man här talar som sina medarbetare som Herr och Frau, eller varför inte Herr Doktor eller Frau Doktor. Lite annan tyngd på titlar helt enkelt, även om man som utomstående blir lite förvirrad då de yngre generationerna börjar bli mer och mer informella. Alltså vet man inte helt enkelt vad som är rätt eller fel, bäst att vara på den säkra sidan!

Med formaliteterna, vilket ni som läst tyska säkert vet, så kommer också mycket artigheter. Det märks en tydlig skillnad från det svenska iväg slängda, ”God morgon”, då man här ofta hälsar på sina kollegor genom att ta i hand varje morgon. Ganska trevligt faktiskt! Ytterligare en observation är de stängda dörrarna, här är nästan alla dörrar alltid stängda. Alltså en stor skillnad mot den ”open-door policy” som existerar i Sverige. Jobbigt när det inte är glasdörrar och man måste tjuvlyssna för att inte dundra in på ett möte, eftersom man inte vet om dörren är stängd för att chefen faktiskt är upptagen eller inte.

Soluppgång i Springe, Tyskland

Soluppgång i Springe, Tyskland

För att sammanfatta finns det faktiskt en hel del skillnader, kulturella så som organisatoriska, vilket är otroligt lärorikt att få se och uppleva. Det gör man ju på ett helt annat sätt när man faktiskt befinner sig på arbetsplats under en lite längre tid än vad man annars får chans till vid kortare besök.

Hoppas ni har njutit av läsningen så lämnar jag återigen över stafettpinnen till Hanna så ses vi på Traineedagen 2015!

Hälsningar Emil

Comments Off on Gästbloggare Emil Håkansson



Bookmark and Share

Please leave a comment - click here!

Vikten av att socialisera på jobbet


Comments Off on Vikten av att socialisera på jobbet

Att vara trainee handlar i mångt och mycket om att lära känna så många människor i organisationen som det bara går. Du lär dig vad de jobbar med och på vilket sätt deras arbete påverkar andra avdelningar och grupper runtomkring. Det kommer vara guld värt senare, när du med traineetiden i ryggen har en bra känsla för vem som gör vad och hur det berör ditt och andras arbete. Jag känner mer och mer att trots att jag lärt mig mycket om processer, metoder, ansvarsfördelning på olika avdelningar och annat liknande kommer nätverket av de kollegor jag lärt känna under senaste året vara min största take-away från traineetiden.

Som trainee har jag haft väldigt bra förutsättningar att lära känna avdelningarna jag har jobbat i och de som arbetar i dem. Inte minst har jag lärt känna mina traineekollegor genom allt vi gjort tillsammans – allt ifrån organisering av gemensamma utbildningsveckor till resor och after works. Just kontakten med andra traineer är en som inte ska underskattas. Traineer finns på alla avdelningar i alla nivåer av organisationen och det är inte bara roligt utan underlättar också arbetet att snabbt kunna kontakta någon du har en koppling till genom traineeprogrammet.

Traineenätverket på Scania är stort och det växer varje år. Vi som började för ett år sedan tog i fredags med oss årets nya traineegrupp på kick-off. Vi begav oss ut till en fritidsgård i skogen för en dag av team-building som avrundades av en traditionsenlig kräftskiva. Vi var såklart nyfikna på vilka de var och det är alltid lika roligt när vår grupp samlas under perioderna när vi jobbar på olika håll. Något som också kändes roligt var att jag kunde svara på de frågor de nya traineerna hade. Frågor jag själv minns att jag satt och funderade på för ett år sedan. Det var en skön känsla inse att jag faktiskt lärt mig väldigt mycket senaste året och att jag kunde hjälpa dem i deras funderingar.

What goes around comes around!

Comments Off on Vikten av att socialisera på jobbet



Bookmark and Share

Please leave a comment - click here!

”Hur går det? Trivs ni bra? Kul att ni är här!”


Comments Off on ”Hur går det? Trivs ni bra? Kul att ni är här!”

”Hur går det? Trivs ni bra? Kul att ni är här!” är standardfrågor som Jag och Victor får när vi går runt på SJs kontor 10 våningar upp med utsikt över stadshuset. Bara på frågorna hör ni att vi känner oss välkomna och glada över att vara här! SJ lyckas liksom leva ut sina värdeord att vara härliga och mänskliga.

Jag, Ida, kom närmast från Linköping där jag läst Industriell Ekonomi med inriktning mot marknadsföring. Jag har en förkärlek för skogen i Småland och motiveras av att få jobba med produkter som berör oss vanliga människor.

Victor flyttade hit från Lund där han läst Industriell Ekonomi med inriktning mot Supply Chain Management tillsammans med en master kallad Technology Management. Han är en talang på att samarbeta och tycker också om skogen fast då helst den västgötska eftersom det är därifrån han kommer.

IMG_0002

Vi tog oss hit genom en rekryteringsprocess under februari – april som innehöll gruppcase och flertalet intervjuer. De förra traineerna Stina och Christoffer hade en stor del i rekryteringsprocessen och tack vare dem fick vi en bra bild vad en Traineee på SJ gör och blev riktigt sugna att få jobbet!

Vi börjar vår placering på IT-avdelningen och kommer sedan rotera runt på 6-8 avdelningar under 1 års tid. IT berör ju hela organisationen, för att inte tala om kunden! Just nu pågår ett stort byte av leverantör och mycket nytt är på gång.

Vad har vi gjort den här månaden? Förutom att lära oss mängder med namn, organisationsscheman och arbetssätt har vi jobbat med en uppgift att få IT-avdelningen att börja publicera information i det sprillans nya intranätet. Detta resulterade i en utbildning som vi höll i tillsammans med kommunikationsavdelningen. Vi har gjort en konkurrensanalys i samarbete med Strategi och Affärsutveckling, SJ är inte längre ett monopol och det är fler tågbolag på spåren som gör att vi måste arbeta i förändring och hänga med! Vi har redan nu börjat planera möjligheter för studenter att komma in på SJ och hur vi ska marknadsföra detta, ett kul projekt där vi får ut och träffa många studenter! Och så har vi besökt resebutiker, loungen och åkt tåg:)

Bild ledardagen

FullSizeRender (3)

Jag fick också det ärofyllda uppdraget att hålla i instagramkontot @resmedsj för några veckor sedan. Där (och på @sjtrainee) kan du se lite av min vardag i bildform.
Ha det fint! /Ida

Comments Off on ”Hur går det? Trivs ni bra? Kul att ni är här!”



Bookmark and Share

Please leave a comment - click here!

En vecka på en ny enhet


3 Comments

Hej hej!

Mitt namn är Isabel, jag är 24 år och är IT-trainee på Jordbruksverket! Jag har tillsammans med mina kollegor varit här i tre veckor nu och det är min tur att blogga. För att börja med lite fakta så kommer jag från Göteborg, jag har studerat systemvetenskap på Lunds universitet och är väldigt intresserad av hundar, teknik och programmering.

Denna vecka har vi fått spendera med våra vänner på infrastrukturenheten, där vi har fått mycket information om den underliggande IT-infrastrukturen. Det jag tänkte ta upp är lite av veckans höjdpunkter: fika med GD, servicedesk och planering av ett retrospektiv.

I måndags hade vi fika med vår General Direktör, det var väldigt intressant, han hade mycket att berätta, om sitt arbete men även om vår roll som IT-traineer. Det är alltid lika roligt att höra att vi är efterlängtade och att våra kollegor och chefer hoppas på oss.

I början av veckan fick jag och Martin (som skrev förra inlägget) i uppgift att hålla i fredagens retrospektiv. Ett retrospektiv är, enkelt förklarat, en återblick av veckan som varit. Där har vi möjlighet att ta upp olika problem som vi stött på, funderingar vi haft, eller andra saker. Detta diskuterar vi sedan för att komma fram till svar, lösningar och idéer inför kommande veckor. Tanken är att vi hela tiden ska utvecklas som team och hitta de saker som gör att vi inte kan arbeta effektivt. Jag måste säga att det var väldigt kul och givande att få planera och hålla i något helt själva, helt plötsligt fick vi vara kreativa och lösa ett problem på egen hand!

På onsdagen spenderade jag och Martin eftermiddagen hos servicedesk där vi fick en liten inblick i vilka ärenden som hamnar där. Det handlade om allt från att skicka ut nya lösenord till användare till att leverera hårdvara och byta patroner i skrivare. Torsdagen spenderade vi sedan med att sitta och lyssna på samtal hos kundtjänst.

Att få hjälpa till och lyssna på samtal på det här sättet är verkligen intressant och ger väldigt mycket. Jag förstår mycket bättre vilka människor det är som kommer att använda de verktyg som jag en dag kommer att sitta och utveckla. Att få chansen ta del om deras svårigheter och funderingar gör det lättare för mig att förstå hur jag kan hjälpa till att underlätta deras arbete från mitt håll. Det är också väldigt fascinerande att höra hur mycket kunskap de som arbetar i kundtjänst har, då förstår man hur stor verksamheten är.

Ikväll ska vi på after work med infrastruktur, vi hoppas att det blir bra uppslutning så att vi får träffa och lära känna dem mer. Resten av dagen blir självstudier, handledarsamtal och avtackning av en kollega, som vi önskar stort lycka till på sin framtida arbetsplats!

Isabel Siljelid

Read 3 Comments



Bookmark and Share

Please leave a comment - click here!

So, what did I actually do this week?


Comments Off on So, what did I actually do this week?

My last blogposts have been a lot about how great it is to be a trainee and how much I learn at every new department. But what do I actually do every day? Here comes a summary of the previous week which I spent in the Purchasing department.

Monday

Telephone conference with the other sites about our ongoing CSR work. CSR stands for Corporate Social Responsibility. Issues included in CSR is for example how we can work in an environmentally friendly way, how we take care of our staff in a good way and that we do business in a fair way.

Tuesday

Ate cake. Our new recombinant product got FDA approval. This means that the product is approved for the American market, which of course is a big deal. To highlight the great work that a lot of our employees has put in to make this possible we all celebrated with cake.

 nuwiq Bubbel

Celebrating with cake

 

Wednesday

Project meeting. There are a lot of different projects going on at the site which involves people from different departments. Depending on which department I’m in I get to join some of these projects and follow the progress for a couple of weeks. Sometimes I get to join the same project again later on and see it from another department’s point of view.

Thursday

Follow-up meeting regarding department goals. All departments set goals for each year which should reflect on the corporate goals. From time to time we have meetings to follow up on how we are doing and what else we need to do to reach our goals.

Friday

Putting numbers into columns. In the middle of the week I emailed a form to a number of our suppliers and then these data had to be collected and questions from the suppliers had to be answered.

 

Other activities included this week was: answering emails, attending meetings, googling stuff, writing emails, mingling by the coffee machine, setting up meetings, trying to get hold of people I had questions for, emailing some more, using excel, googling how to do what I was trying to do in excel, getting hold of some of the people I had questions for, reading a lot of literature on purchasing, writing even more emails and attending some more meetings.

Comments Off on So, what did I actually do this week?



Bookmark and Share

Please leave a comment - click here!

Början på ett nytt äventyr som IT-trainee


3 Comments

Hej allihop!

Mitt namn är Martin Johansson, 21 år och boende i Jönköping. Tog nyligen examen vid Tekniska Högskolan i Jönköping där jag studerade Mjukvaruutveckling och mobila plattformar. Jag är en person som brinner för problemlösning och som gillar att ta sig an nya utmaningar. Mina största intressen är teknik, träning och sport.

Redan i februari fick jag höra om traineeprogrammet på Jordbruksverkets IT-avdelning. Efter att ha tagit del av mer information om programmet och verksamheten tvekade jag inte en sekund på att ta chansen och skicka in en ansökan. Nu, ett par månader senare är man en utav de sex personer som blivit tilldelade en plats, vilket jag är väldigt glad och tacksam för. Precis som jag kommer även de andra nya traineerna att blogga här på sidan. Från förra veckan kan ni läsa det första blogginlägget som skrevs av min kollega Martina.

Det har snart gått två veckor sedan starten av traineeprogrammet. Jag känner redan nu att man trivs otroligt bra och att man känner sig välkommen här. Mina trainee-kamrater är trevliga och vi har en bra sammanhållning i gruppen tycker jag. 🙂

Början har haft ett varierat innehåll med mycket information och olika aktiviteter. En av de svårare utmaningarna hittills har faktiskt varit att hitta runt i huset och inte gå vilse, vilket är väldigt lätt hänt, ni ska bara veta! Det känns lite ibland som att gå runt i en labyrint. Det som väntar oss nu är ca 3 månader med utbildningar och därefter praktik ute i de olika utvecklingsteamen. Denna veckan har främst fokuserat på agilt arbetssätt och test. Mycket utav det som tagits upp under veckan känns bekant från det man tidigare berört på högskolan. Samtidigt har det varit en del nytt och man har fått en förståelse för hur man tillämpar olika metoder specifikt på just denna arbetsplats.

Under början av veckan fick vi traineer i uppdrag att vara med och anordna ett ”parkhäng” som hölls i onsdags för de anställda på avdelningen. Vi bestämde oss för att vi skulle inleda med att ha en 5-kamp med lite olika typer av grenar, några av dem var tipspromenad och stövelkastning. Efteråt blev det lite grillning och chillande i solen. Självklart var vi ju tvungna att utse en vinnare i 5-kampen. Priset till vinnaren var att få vara med på veckans fredagsfika som vi traineer tänkt köra med varje fredag.

IMG_3961Det kändes först lite stressigt och svårt att hinna med att planera och fixa allt inför parkhänget. Men nu efteråt känner vi oss väldigt nöjda med hur det blev och alla som deltog verkade ha det trevligt. Dessutom hade vi otroligt mycket tur med det fina vädret som vi fick. Parkhänget är definitivt veckans höjdpunkt! 🙂

Det var allt jag hade att säga för den här gången. Kul att ni tog er tiden att läsa mitt första inlägg. 🙂

Ha det så bra!

/Martin

Read 3 Comments



Bookmark and Share

Please leave a comment - click here!

Uppdatering från projektkontoret


Comments Off on Uppdatering från projektkontoret

Nu har jag hunnit med en hel månad på min fjärde traineeperiod som jag spenderar på vårt projektkontor och det känns som hög tid för en uppdatering. Jag jobbar nu som delprojektledare i ett av de större pågående projekten och dagarna bara försvinner. Det är hög puls här och väldigt bra stämning bland projektledarna, en riktigt kul arbetsplats helt enkelt.

Mina uppgifter är varierande. Jag pulsar avvikelser och tidsplaner, träffar såväl inköp som R&D och produktion och får av bara farten en bra överblick på hur projektledning på Scania fungerar. Jag har också fått en mer strukturerad introduktion och fått förklarat för mig hur allt fungerar, men för min del är inget lika bra som att lära sig på jobbet. Med mina tidigare traineeperioder i ryggen har jag kunnat komma igång snabbt eftersom vokabuläret är bekant och för att det nu – till viss del åtminstone – handlar om att byta perspektiv.

Det här med att komma igång snabbt i en ny position är någonting jag har lärt mig genom traineeprogrammet. Det går lättare varje gång och jag hoppas och tror på att det kommer kännas lika bra nästa position jag går in på. Då är det faktiskt skarpt läge, för det här är inte bara min fjärde traineeperiod utan också min sista. I november är trainee-tiden över och jag kommer gå tillbaka till inköp där jag hör hemma och påbörja en tjänst där.

Fram till dess ska jag lära mig allt jag hinner om projektledning och här på bloggen kommer jag bjuda på lite godbitar om det jag gör och lär mig!

Comments Off on Uppdatering från projektkontoret



Bookmark and Share

Please leave a comment - click here!

Service desk och TAM


Comments Off on Service desk och TAM

Nu är jag nyligen återvänd från en vecka i Stockholm på Cinnober Service Desk, som initierar det sista traineeblocket. Denna avdelning har i uppgift att övervaka både interna system och kundsystem, hantera supporttickets från kunder och administrera stödsystem som alla utvecklingsprojekt utnyttjar. Man skulle kunna likna det vid ett nervsystem som dirigerar kritisk information mellan övriga organ i företaget. Service Desk är aktiv 24 timmar om dygnet, vilket innebär att personalen arbetar i roterande 8-timmarsskift, och under min tid där fick jag sitta på morgonskiften, från kl 06.00 till 14.00 på eftermiddagen.
 
Överlag kan man säga att det var både roligt och lärorikt. Det är svårt att komma in i rutinen på en ny avdelning på bara en vecka, men det är alltid nyttigt att få en insikt i hur andra delar av företaget arbetar, vad deras roll är och hur de påverkas av vad som händer i resten av företaget. Service Desk är en avdelning vars dagliga arbete styrs i hög grad av regelbundna rutiner. En stor del av arbetet består i att konstant förbättra och effektivisera rutinerna för att frigöra tid, minimera risken för misstag och göra responstiden vid incidenter snabbare. Det finns något mycket tillfredställande med att kunna göra punktinsatser som sparar tid i allt framtida rutinarbete. Speciellt roligt var det för mig att kunna bidra med mina utvecklingskunskaper för att skripta upp en del rutiner, trots min brist på Service Desk-erfarenhet.
 
Denna vecka, och i tre veckor framåt, kommer jag istället arbeta som TAM, Technical Account Manager, hos LME Clear. Man skulle kunna säga att en TAM hanterar alla tekniska arbetsuppgifter på ett projekt som inte är direkt knutet till utveckling. En TAM sätter upp testmiljöer, hjälper kunder installera och konfigurera produktionsmiljöer samt lösa hårdvaru- och nätverksproblem. Även här finns det ett stort värde i att kunna hitta metoder för att automatisera och effektivisera rutinarbeten, och jag har nästan omedelbart kunnat dra nytta av mina tidigare färdigheter för att bidra, även om man naturligtvis aldrig riktigt kan arbeta med maximal produktivitet när man precis kommit in i en helt ny roll. Ett stort plus är att den här rollen ger mig en djupare teknisk insikt i Cinnobers system som jag med största säkerhet kommer ha stor nytta av i framtida projekt.
 
På återseende!

Comments Off on Service desk och TAM





Bookmark and Share

Please leave a comment - click here!

Smart garden, smarter garden, the smartest garden


Comments Off on Smart garden, smarter garden, the smartest garden

Andriy Shyshka

Andriy Shyshka

My dearest reader, it’s been ages. How have you been? I hope that you have enjoyed the summer and are back on track making the world a better place.

What about me? Past half a year was absolutely fantastic! Being a global trainee for Husqvarna Group has plenty of perks. Among them is an opportunity to get an international rotation at one of the Group’s locations worldwide. That, and some insight from my previous assignment, brought me to Ulm, Germany. Here, I joined the product management team of the Gardena Division.

So, if you are already done googling ‘Ulm’, try to picture me wearing Lederhosen, holding a Biermaß, listening to Schlager music, while trying out some cheesy German one-liners to break the ice with the locals. That would give you a pretty good image of what a typical Frühlingsfest/Schützen/Vatertag/Samstag looks like around here. But there is much more to Swabia then just beer and difficult dialect. It’s a place of astonishing nature, many historical landmarks and very frank and accurate people that are a phenomenon on their own. But let me stop right here. As the title suggest, this post is about my assignment.

I joined Ulm’s product management in February. I was to participate in the development of a conceptually new product range for Gardena that will hit the shelves in 2016. Even though eventually you will know it by a different name, let me refer to it as ‘smart garden’ – a rather self-explanatory and incredibly enduring name that naturally caught on within the team.

If you are following the current trends in the Internet of Things (IoT), it will not catch you by surprise that the market of home automation is rapidly growing (20 to 25%, by different estimates). And it’s growing side-by-side with garden automation. This creates an exceptional opportunity for Gardena – to deliver a system with a unique combination of automatic watering, robotic lawn mowing and, most importantly, intelligence that would reflect company’s expertise in the area of plant care. It is also a challenge, as the above sums up the expectations placed upon the project, making it, by all means, one of the boldest and most innovative initiatives in the group.

Fortunately, I knew about smart garden much earlier. The colleagues, with whom I worked during my first assignment, have brought me into discussion about the IoT platform that should provide means of connectivity for smart devices and introduced me to a team of developers that were just starting outlining the architecture for the system. That gave me a valuable heads-up and allowed me to arrive to Ulm well prepared.

My role within the project has changed several times. I’ve started by taking responsibility for updating the business case, costs calculations and participating in supplier selection. Later, I assumed more technical role to support the integration of system components between the development cycles. And eventually, I went back to the roots as a software developer for a product identity registry and manufacturing support system.

Professionally, the time spent in Ulm has been extremely rewarding. I had an opportunity to participate in the product development process from several perspectives that either allowed me to utilize my skill to the fullest or were completely new to me, and demanded to catch up quickly. I was fortunate to receive a chance to work side by side with brilliant managers in product development and real visionaries in the area of IoT, to whom I’m sincerely grateful for all the guidance and support.

It felt great to be back to Baden-Württemberg, a part of Germany, to which I feel strong connection since my exchange semester in Mannheim. However, the next assignment already awaits. At the end of September, right after a week of training at our U.S. headquarters in Charlotte, I will start working for Online Excellence initiative at Brands and Marketing organization in Sweden – yet another exciting challenge in the journey of Global Trainee.

More updates are coming.

Peace!

 

Andriy Shyshka

Global Trainee

Digital Solutions and Services

Older blog post by Andriy

Connected is the new black

 

 

Comments Off on Smart garden, smarter garden, the smartest garden



Bookmark and Share

Please leave a comment - click here!

Older Entries Newer Entries