På tåget till Åre är det AW i bistron


Comments Off on På tåget till Åre är det AW i bistron

Ännu en roliga vecka på jobbet är till ända, den gång en dag kortare eftersom att jag nu sitter på tåget till Åre. Ända sedan Uppsala har det varit fullt med människor i Bistron som dricker öl och har det trevligt, kul att se. Jag är på familjesemester och den snälla föraren lät mig och mina syskonbarn få åka med i förarhytten, de var helt lyriska och nu är semestern fulländad oavsett om det blir någon skidåkning eller inte.

Denna vecka har jag jobbat vidare med mina två uppdrag och avslutat det om inkluderad platsbokning på Intercity. Det var riktigt spännande att första komma på en teknisk lösning och sedan sista dagen en ännu bättre. Förhoppningsvis är det infört som test på en linje till sommaren.

Inför lanseringen av snabbtåg till Oslo hade jag och Petter i veckan möte med våra kollegor på försäljning och började planera de aktiviteter som vi ska göra fram till start. Jag tog på mig att skapa en Excel road map i vilken vi kan få en överblick och synka alla marknads- och försäljningsaktiviteter.

Jag har arbetat med traineerekryteringen genom kontakt med studentsektioner för marknadsförings och förberedelser inför arbetsmarknadsmässan LARM i Linköping nästa vecka. Vi har fått biljetter till våra samarbetspartners Way out west och Summerburst och vi kommer att ha dessa som priser i en studenttävling i montern, ännu en anledning till att komma förbi.

Kolla in sjtrainee på Instagram för en bild på när jag gör plankan på kontoret som straff för att jag skippade crossfitten:)

Hoppas att ni alla får en riktigt härlig helg och att vi ses på LARM på tisdag!

/Christoffer

Comments Off on På tåget till Åre är det AW i bistron



Bookmark and Share

Please leave a comment - click here!

Connected is the new black


3 Comments

Andriy Shyshka

Andriy Shyshka

How much IT can you put into a chainsaw? It sounds almost like an opening to a traditionally-inappropriate joke that my Bulgarian friend, Hristo, would make on a Saturday night. Yet, this very question was circling around in my head early April morning, spring 2014, when I arrived to the Husqvarna Group office in Huskvarna, Sweden to be interviewed by the CIO Martin Althén. I wasn’t wondering much about traditional, enterprise IT. Clearly, a company as vast as the Husqvarna Group would require a mature IT infrastructure to operate worldwide.

To someone like me, majoring in IT innovation management, the crucial point was the ability to deliver cutting-edge products with embodied digital experiences. I needed a clear innovation agenda, a vision; and Martin was the right person to ask. Just a few hours later, all my questions were answered.

I’m from Ukraine and if you like me, are not a Swede, the name Husqvarna might make you think of forestry, construction or gardening equipment – some of the current generation products. However, here in the north, an average Swedish home will tell you about Husqvarna’s history just as much as the company’s museum. From rifles, sewing machines, kitchen equipment all the way to chainsaws, watering and robots (big and small) – all of these find their place on the product timeline. If companies would have DNA, the Husqvarna Group’s would be all about adopting to market needs, changing radically and innovating continuously – this is something the company has been doing successfully throughout 325 years.

However, there is no time to sit still. Yet another challenge is coming: connectivity and digitalization, which have been affecting our world as long as I can remember. It took decades to bring all the business transactions on-line, several years to get people linked to the social media and now we are seeing how ordinary objects become smart, context-aware and connected, bridging the boundary between physical and digital spaces. I believe that Internet of Things (IoT) will become the next giant leap for our industry by reshaping business models, changing the way people use our products, adding features and services you could only dream of. This change is what the Husqvarna Group acknowledges and is ready to embrace. Nevertheless, harnessing the opportunity brought by connectivity and digitalization will require more than an R&D investment. It calls for a new generation of leaders who are innovative, open-minded and who, at the same time, are trained with the company’s core values in mind, dedicated to its mission. This is where Global Trainees, including me, come into play.

It has been over six months since my traineeship started. As you might have already noticed, I believe I can make an impact during this two-year period and I’ve been given the opportunity to do so. My first assignment was within the Strategy and Architecture (S&A) team in Huskvarna to support the Enterprise Architecture (EA) and different innovation activities. I began by assisting with an application portfolio management initiative. This gave me a clear understanding of the vast application landscape powering enterprise systems of the Husqvarna Group and, at the same time, common problems that S&A team has to face. The next was training and certification in TOGAF – a must-known framework for every EA practitioner, followed by codifying a business process framework and establishing corresponding relations to the application portfolio within EA repository. Then it was time to tackle the innovation agenda. For several months, I’ve been involved in a concept project around an indoor positioning system. My contribution found its place in all stages: from gathering requirements to the straight software development. After participating in an Internet of Things forum last November, I started to get involved more and more with the connectivity domain. Currently, I support the newly established Digital Solutions and Services department with the evaluation of technologies and platforms that will become the backbone for the Group’s connected products and customer-facing IT offerings.

My experience as Global Trainee has been extremely rewarding so far, but there is another aspect of my journey as a trainee that deserves separate attention: people; they are the most valuable asset the Group possesses. If you appreciate a diverse international environment, enjoy an atmosphere of trust, and you are ready to take on new challenges, you will feel at home working at the Husqvarna Group. This is the place where your coworkers can easily become your friends. Seriously, we are all that cool.

Although my current assignment is not over yet, my thoughts are starting to drift away to the next one. The assignment will be based in Ulm, Germany, working directly with product management and development at the Gardena Division. This is an area rather unfamiliar to me, but from what I’ve heard not less exciting. I’m looking forward to getting outside my comfort zone once more and build new long-lasting business relationships that will help me support the Husqvarna Group’s business goals during my journey as Global Trainee.

Stay tuned for more updates!

Andriy Shyshka
IT Trainee
Global Information Services
Huskvarna, Sweden

Read 3 Comments



Bookmark and Share

Please leave a comment - click here!

Design och projektplanering


Comments Off on Design och projektplanering

De senaste veckorna har varit intressanta. De har ägnats åt en fas av mjukvarutvecklingsprocessen som inte involverar något slags programmering överhuvudtaget. I det nya projektet ska Cinnobers grundplattform byggas ut med stöd för att skicka ut marknadsdata med multicast-teknologi över FIX-protokollet. Det går ut på att en sändare kan skicka ut marknadsdatan till ett stort antal mottagare på ett effektivt och rättvist sätt.

Förstudie och design

Eftersom detta är helt ny funktionalitet så går en stor del av projektet åt till att göra efterforskningar och ta reda på hur problemet kan lösas på bästa sätt. Vi har studerat existerande Cinnobersystem, existerande implementationer som redan finns på marknaden, vetenskapliga artiklar, m. m. Tillsammans diskuterar vi i teamet och andra experter på företaget igenom de många olika alternativa lösningar, deras för- och nackdelar och väger dem mot varandra.

Eftersom detta kommer vara del av grundplattformen som alla kundprojekt bygger på måste lösningen vara tillräckligt flexibelt för att fungera för alla kundprojekt. Samtidigt vill man minimera mängden arbete kundprojekten själva behöver göra för att anpassa systemet till deras behov. Dessutom måste systemet vara tillräckligt effektivt för att möta förväntningarna hos användare på moderna elektroniska marknadsplatser. Dessa hänsynstaganden står ofta i konflikt med varandra, vilket utgör intressanta problem.

Projektplanering med Scrum och story points

När vi anser att vi har en tillräckligt bra bild av problemställningen måste projektet planeras. I Scrum-modellen, vilken är praxis på Cinnober, delas projekt upp i så kallade sprintar, som varar i 2-4 veckor. Problemet som ska lösas delas upp i “stories”, som var och en täcker in en arbetsuppgift som ska passa in i en enda sprint. Samtidigt ska varje story prioriteras, efter två hänsynstaganden. Å ena sidan kan vissa stories helt enkelt inte utföras förrän andra är klara, och de måste naturligtvis prioriteras lägre. Dessutom prioriteras stories efter hur kritiska de är för projektets framgång, med central kärnfunktionalitet på topp och bonusfunktionalitet som lösningen i teorin skulle klara sig utan längst ner.

När väl detta är gjort tidsestimerar vi varje story, i ett format som kallas story points. En story point kan ses som ett storleksmått snarare än ett tidsmått. Detta för att tiden det tar att slutföra en uppgift kan variera beroende på vem som utför den, medan story points är tänkta att vara konstanta. En story point representerar samtidigt ingen specifik enhet, utan det viktiga är att poängmåttet är korrekt relativt andra estimat. Dvs, en story med tre story points ska vara ungefär tre gånger så stor som en story med en story point.

När väl alla stories fått ett estimat uppskattar teamet tillsammans hur många story points vi klarar av på en sprint, och de stories med högst prioritet plockas in i första sprinten tills poänggränsen är nådd. Detta har dessutom fördelen att man omedelbart får ett långsiktigt tidsestimat för hela projektet, genom att dela det totala poängantalet med poänggränsen för en sprint.

En annan finess med det här systemet är att efter varje sprint kan teamets prestanda jämföras med den estimerade. Det är mycket troligt att bedömningen av antalet poäng som kan avklaras på en sprint inte överensstämmer med verkligheten. Då kan man inför nästa sprint utnyttja antalet poäng som avklarades i föregående sprintar för att estimera nästa. På så vis kommer tidsplanen att konstant uppdateras och komma närmare sanningen allteftersom att projektet fortgår och teamet får tillgång till mer information och bättre förståelse för problemet och lösningen.

Medan jag skriver detta har vi precis avslutat den första tidsestimeringen och imorgon ska vi påbörja planeringen av den första sprinten. Det är fascinerande hur sofistikerad modern projektplanering inom mjukvara kan vara och det ska bli intressant att se hur bra systemet fungerar i praktiken de närmaste månaderna. När jag skriver nästa gång kommer vi förmodligen kommit in på andra sprinten och jag kan rapportera mer om hur det gått. Hörs då!

Comments Off on Design och projektplanering





Bookmark and Share

Please leave a comment - click here!

Fluffiga höns, Paris och digital marknadsföring


Comments Off on Fluffiga höns, Paris och digital marknadsföring

Vad innebär det egentligen att arbeta i ett internationellt företag? Jo det innebär att ditt liv kan förgyllas av fluffiga hönor! Men låt oss gå tillbaka lite i tiden, senast jag skrev här var jag säljare och hade ett grymt team på 16 personer i Stockholm och flera hundra medarbetare i Sverige som gjorde samma sak som jag. Men i mitt dagliga jobb kände jag inte av vår internationella närvaro nämnvärt. Som tur var fick jag som en del av UTP-programmet verkligen känna av företagets internationella prägel ändå. Jag fick möjlighet att åka på utbildning i England, träffa mina Europeiska UTP-kollegor såväl i London som i Amsterdam plus att jag fick chansen att deltaga i en workshop ihop med vår amerikanska VD i samband med en hållbarhetskonferens i London. Detta var inte bara givande för min personliga utveckling utan det gjorde mig naturligtvis också till en bättre säljare då jag på ett helt annat sätt förstod den helhet vi arbetade inom!

hons

Sedan dess har jag påbörjat min nya roll som Projektledare på digitala marknadsavdelningen. Nu är vi ett team bestående av två personer och jag rapporterar direkt upp till min chef som sitter i ledningsgruppen. Det skulle kunna låta som att vi är ett litet team men aldrig har jag känt mig så uppbackad och fylld av konstruktivt teamarbete som nu. Detta beror på att mitt europeiska digitala team består av runt 40 personer och varje vecka har vi webkonferenser och delar erfarenheter från våra olika länder och diskuterar gemensamma projekt vi bedriver. Kulmen av detta samarbete nådde vi förra veckan när vi begav oss till Paris för en tre dagar lång konferens fylld med workshops, återblickar på de olika ländernas digitala aktiviteter från förra året och många spännande diskussioner om hur vi kan utveckla oss än mer under år 2015. Men den största behållningen av den här resan var ändå att vi på kontoret i Paris hade fluffiga hönor som stoltserade på innergården. För dig låter det kanske inte så spektakulärt men för mig var det en fantastisk upplevelse! Det bästa med att jobba för ett internationellt företag är just utbytet av upplevelser och lärdomar som man annars inte hade fått! Höns, FLUFFIGA HÖNS, var inte något jag hade förberett mig på och det är bannemig en internationell erfarenhet som jag kommer ha med mig länge! För i slutändan handlar det inte om vad du ser utan det handlar om att få se saker som överraskar dig, som du lär dig någonting nytt utav eller som kan inspirera dig att prestera eller må bättre. Detta är något som händer varje vecka på Coca-Cola Enterprises, vare sig det handlar om fluffiga höns, roliga digitala marknadsaktiveringar från ett annat land eller om nya perspektiv på vår omvärld!

 

 

 

Comments Off on Fluffiga höns, Paris och digital marknadsföring



Bookmark and Share

Please leave a comment - click here!

Vad gör du nu för tiden, varför hör du aldrig av dig? För att jag har alldeles för mkt kul på produkt divisionen!


Comments Off on Vad gör du nu för tiden, varför hör du aldrig av dig? För att jag har alldeles för mkt kul på produkt divisionen!

Så, nu har även Christoffer fått ändan ur vagnen för att fila ihop ett nytt inlägg. Hoppas att det är några som har saknat migJ Nu har jag betat av tre veckor fantastiskt roliga veckor på vår produktdivision. Vad gör man då där? Produktdivision är den division som har affärsansvaret för våra 17 linjer samt som arbetar med produktutveckling. Jag arbetar i projekt som innefattar bägge delar.

I höst lanserar SJ snabbtåg på sträckan Sthlm-Oslo, resan kommer att ta 4,5 h. Den 9 augusti är det premiär och då rullar det första X 2000-tåget ut från Stockholm C, innan dess är det ett och annat som behöver fixas. Tillsammans med Petter, som är affärschef på den linjen och flera andra, arbetar jag för att se till att kunderna vet om att det är tåget som gäller mellan Oslo och Stockholm hädanefter och att allt är färdigt internt på företaget.  I veckan diskuterade vi t.ex. hur vi kan göra kontanthanteringen av norska kronor ombord ännu enklare för våra kunder och vår personal. Vi har även meddelat marknadsavdelning spännande tankar och idéer inför att de ska ta fram en kommunikationsplan. Nästa vecka blir det möte med försäljning för att diskutera hur vi ska lägga upp det arbetet. Eventuellt kommer jag att ta en sväng till Oslo Sentralstasjon för att analysera vad det finns för spännande annonsmöjligheter där.

Parallellt håller jag på att analyserar hur vi kan införa inkluderad platsbokning på våra Intercitytåg, vilket i dagsläget finns på snabbtågen. Det har varit riktigt roligt att få lära sig mer om de olika bakomliggande systemen som bygger upp SJ.se samt hur vi prissätter våra resor. Det är riktigt tacksamt att arbeta på ett företag där kollegorna tar sig tid att hjälpa varandra och jag vill rikta ett särskilt stort tack till Löris och Göran som har hjälpt mig otroligt mycket i veckan.

Avslutar med att berätta om att jag i veckan blev poppis på jobbet när jag tog på mig att leverera de omtalade semmelwrapsen till kollegorna. Jag kände mig riktigt hälsosam när jag stod på bussen klockan 07.30 med en låda med 10 semlor i famnen. De var riktigt goda och kan starkt rekommenderas.

Hoppas att ni alla får en härlig helg!

Christoffer

Comments Off on Vad gör du nu för tiden, varför hör du aldrig av dig? För att jag har alldeles för mkt kul på produkt divisionen!



Bookmark and Share

Please leave a comment - click here!

En höst på inköp


Comments Off on En höst på inköp

Nu har jag suttit på R&D i lite över tre veckor men jag har fortfarande inte skrivit någonting om min förra period. Under hösten jobbade jag som inköpare av elektronikdelar till våra lastbilar, bussar och motorer. Som inköpare samarbetar du mycket med t.ex. utveckling, leverantörer och logistik. För mig innebar det att jag var i kontakt med och lärde känna personer från flera olika avdelningar inom Scania och från andra företag, vilket blev en rolig del av jobbet.

Jag fick delta i projekt som var olika långt gångna. Eftersom tre månader inte räcker för att följa ett projekt från början till slut var det kanon att jobba parallellt med projekt i olika skeden. Projekten jag satt med var dels inom elektroniksegmentet men jag blev också inblandad i projekt inom andra segment och fick se skillnaden mellan de olika.

En av höstens höjdpunkter var att jag fick följa med till Holland i ett kvalitetsärende. Scanias inköpsavdelning har en grupp som arbetar med att säkerställa och utveckla kvaliteten på våra delar. I det här fallet handlade det om att tillsammans med en leverantör försäkra oss om att ett tidigare fel inte skulle kunna uppstå igen. Det var både nyttigt och roligt att få komma ut och se en leverantörs verksamhet på plats, förstå deras processer och hur de arbetar med våra produkter. Det hade egentligen ingenting att göra med något av mina inköpsprojekt men jag ville se så mycket som möjligt av inköp under min tid där så jag fick följa med ändå – väldigt värt.

Jag hade en toppenperiod på inköp och en väldigt bra första tid på Scania. Eftersom inköp är min hemmaavdelning där jag är anställd och har min chef är planen att jag ska tillbaka dit när traineetiden tar slut i november. Det ser jag verkligen fram emot (speciellt att få sitta vid förhandlingsbordet) även om det är mycket jag vill hinna med först. Då är det skönt att jag har mer än halva traineeprogrammet kvar innan dess!

Comments Off on En höst på inköp



Bookmark and Share

Please leave a comment - click here!

Tre dagar i depån


1 Comment

Den här veckan är jag tre dagar ute i Depå Hagalund i Solna. Det är verkligen nyttigt och enklare att förstå hela underhållsplaneringen genom att se den i verkligheten. Det sitter en massa planerare för att få ihop pusslet med fordon som ska underhållas på bestämda tids- och kilometerintervall. Dessutom går saker sönder och måste repareras, och så renoverar vi ju just nu snabbtågen så även det ska in i planen! Till det kommer en stor bangård där du måste veta var fordonet som ska servas finns, vad som ska göras av vem när. Och ska det flyttas måste du dessutom veta vart. Chefen för depån beskrev det som en fabrik som hela tiden rör på sig, det är en bra beskrivning tycker jag.

All planering resulterar i listor till Fordonsoperatörer. Idag hängde jag på en av dem som är ansvarig för fordonsförflyttning. Hennes jobb är att flytta fordon på bangården på depån till rätt ställe, t ex tvätthallen eller till ett annat spår där det ska kopplas ihop. Vi gick hela 16 km under dagen! Imorgon ska jag testa på jobbet som komfortoperatör. Det är dom som ser till att tågen är skinande rena när de åker ut i trafik.

Jag gillar verkligen variationen i vardagen som trainee och att jag ständigt är ny på jobbet!

 

Read 1 Comment



Bookmark and Share

Please leave a comment - click here!

Att vara HR trainee


Comments Off on Att vara HR trainee

För strax över ett år sen nu fick jag ett samtal från en rekryterare som sa att jag (!) hade gått vidare i processen för tjänsten som HR trainee på Coca-Cola Enterprises.  Sen min första dag i september har tiden rullat på i 180 och jag har inte hunnit dela med mig av mina erfarenheter. Nu i nyårslöftenas månad tänkte jag bli bättre på det och se till att ni får inblick i hur det är att starta sin karriär som HR trainee på Coca-Cola Enterprises.

University Talent Program är ett 3-årigt program som Coca-Cola Enterprises har inom flera områden. Under sina 3 år roterar man på olika roller inom den avdelning/det område som man är anställd i. Jag jobbar sedan september förra året som HR administratör.  På Coca-Cola Enterprises har man valt att centralisera HR administrationen vilket gör att jag fram till september i år är kontrakterad till vårt kontor i Uxbridge, strax utanför London. Det är en fantastisk möjlighet att lära känna företaget och förstå hur vi jobbar över landsgränserna.

Som HR administratör hjälper jag medarbetare i Sverige och Norge med frågor som rör allt från rekryteringsprocessen, försäkringar eller hur man beställer ett nytt parkeringsintyg till sin bil. Vi kommunicerar via telefon och mail och jobbar ständigt mot att förenkla medarbetarnas vardag. Att jobba som administratör gör att man tvingas sätta sig in i policys och processer och på det sättet förstå hur organisationen är uppbyggd.

Under mitt första år på programmet kommer jag utöver min roll som HR administratör få jobba med HR- relaterade projekt som påverkar hela organisationen. Jag ser fram emot att följa ett så pass stort projekt från början till slut. UTP ger mig genom allt detta möjligheten att testa på flera roller och lära känna HR på en bred front. Häng med mig på min resa genom UTP inom HR på Coca-Cola Enterprises, jag lovar att hålla i det här nyårslöftet!

Comments Off on Att vara HR trainee





Bookmark and Share

Please leave a comment - click here!

An underground trip


Comments Off on An underground trip

Since the beginning of the year, I am no longer working at my home department, Styling and Vehicle Ergonomics. Now I am working at Scania Mining, Sales & Marketing. It really is a fascinating industry and there is so much I have to learn to be able to solve my assignment! And therefore, I was on a business trip last week. Me and two of my colleagues visited one of the world’s largest underground mines. Malmberget is located in Gällivare in the north of Sweden. Already when arriving at the airport, you know that you have come to the right place for mining.

TheMiningCapital

Much of this visit fascinated me. And I am not only talking about the temperature differences above ground (-27) and underground (+18). In some strange way, being 1250 meter underground felt totally natural! 1250 meter is a long way. Imagine how huge a skyscraper would be if it was 1250 meters high! Life underground can be compared to a skyscraper, because even 1250 meters underground there is a restaurant. And the offices and staff rooms look like if they were in a “real house”. It is like being in any other office. Though with the difference that in this office you have to carry a personal transmitter with you all the time. And that small difference that you have no daylight down there. And the fact that you have to wear a protective helmet, and steel toe boots. Another thing that we noticed is how quickly you lose references to where you are. A slope with an incline of maybe 15 degrees quickly feel like 5-6 degrees, since you have no references to what is 0 degrees.

IMG_1233

With all these passages and various plateaus in the mine, it is very easy to not have a clue of where you are. But of course there are directional signs. They do not always look like we are used to. Sometimes it’s a sign, sometimes it’s something written on a wall and in some places there is a stick man or another drawing on the wall that helps one to at least remember that one has been there before. And to show up with a mobile phone that is not operated by Telia and think that you will be able to communicate down there will only disapoint you. In other words, don’t get lost! You can’t call for help! 😉

Going on a business trip like this one is invaluable. You learn so much new that will be useful not only in the workplace. My head is now filled with new knowledge about mining, logistics, how our trucks are used and knowledge about our customers. I have met our heroes, and I mean not only the Scania’s heroes, I mean ours, everyone’s. Those who spend their working life 1250 meters underground, and are providing the world with what we need so that we can continue to build bridges and houses. For if it were not for them, and all others who work in the mining industry, the world would not look like it does today, and it would not continue to develop. You cannot even nail together some planks without mining! Where do you think the nails come from? We would not be able to talk to each other on the phone or send an email without it. Much in our world starts somewhere in the soil, with the people and machines that dig up minerals that we build our lives with. Much of the world starts with mining and that is something that you normally don’t think of, right?

IMG_1250

There is something special to stand there in the mud, one kilometer underground and feel the power when the wheel loader fills the truck bed with 50 tons of ore. If there is any time a truck is pushed to its limits, it’s when it is driven off road, with overload, up and down in steep hills.

I left Gällivare even prouder. This is what we do. This is Scania.

Comments Off on An underground trip





Bookmark and Share

Please leave a comment - click here!

Adapting in an ever-changing environment


3 Comments

Ulrike Nagel

Ulrike Nagel

My name is Ulrike Nagel and I joined the Husqvarna Group’s first Global Trainee Program in September 2013 and have just finished my third, six-month rotation.

I’m German, and I spent my first six months at the regional marketing department in France. After that, I went to Charlotte, USA, were I worked in the product management and development team for Zero-turn mowers. After these first two assignments, I realized how valuable it is to be sent out to different sales organizations.

Working for managers in different areas in the organization was an absolute amazing experience; and I was – and still am – able to observe processes from an outside-in perspective and can compare working procedures in different countries.

I just finished my last assignment at the regional sales and service department in Huskvarna, Sweden. It has really been an amazing experience because I got the possibility to be part of the project lead for the implementation of Husqvarna Group’s first concept store, located in Stockholm.

The project was highly confidential and everyone involved, internal and external, had to sign a non-disclosure-agreement. I steered the project together with a consultant and we both agreed that our goal was to make this concept store a worldwide benchmark for all our 26.000 highly treasured dealers. At the same time, the store should also be an internal competence center to support Husqvarna Group becoming an even better business partner for the dealers.

Husqvarna Group has never had such a project before, so it was a necessity for all departments involved to start from scratch with their respective areas of responsibility. It was truly a cross-functional team effort with people from several departments, such as legal, controlling, IT, sales, marketing and HR. I’m still overwhelmed by the immense, indescribable learning curve I had over these past six months in Sweden – and I’m truly thankful for being provided with the chance to take on such a huge responsibility.

The concept store consists of an exhibition area, a service workshop, conference rooms and offices. Together with external suppliers we created a plan of the store. What was absolutely great was that I could literally see how my suggestions were taken into account. Most of it, I could see a few weeks after the plans turned into reality. For example, the design of the store was changed so that one of the Group’s greatest current successes, the automatic lawn mower, was put more into focus, together with the Gardena irrigation systems. The irrigation is connected to real-water and at the opening day, it was just an incredible feeling to hear from visitors that they liked it.

Concept Store

During the project, I also got the chance to work with many external suppliers, like the company creating the store’s IT system, a partner that implemented a queuing system and screens in the store, lightening specialists, a manufacturer of store- and service equipment, a designer, marketing agencies and recruitment specialists. A truly great experience.

In general, I’m sure you realize how amazing it was for me to be part of it all. I loved absorbing all the procedures. I believe that the openness to learn and to adapt is one of the most important skills for us in this ever-changing globalized environment we are all working in.

I’m very proud to work for Husqvarna Group, a multinational group that is changing and adapting to always suit our customer’s the best way possible. This has just been shown with the implementation of this fantastic concept store. I hope you will all go there when you are in Stockholm or visit the website http://husqvarnaconceptstore.se/. You can also find the store on Facebook under Husqvarna Concept Store.

Let’s look forward to an amazing future with companies and employees willing to think outside the box, as this is key to success.

Ulrike Nagel
Global Trainee
Sales Department
France

Read 3 Comments



Bookmark and Share

Please leave a comment - click here!

Older Entries Newer Entries