En tisdag i november. Spinning, tåg och Exjobb!


Comments Off on En tisdag i november. Spinning, tåg och Exjobb!

En nästan helt vanlig (finns det några vanliga dagar som trainee?) tisdag i november började med att jag gick på morgonspinning med ett gäng från SJ. Jag som aldrig har ägt ett gymkort tidigare är stolt över att ha utmanat mig själv att skaffa nya vanor när jag ändå flyttat till en ny stad.

Nyduschad satte jag mig på ett tåg med syfte att testa den nya appen. Den är supersnygg, fräsch och användarvänlig och jag längtar tills den släpps! Jag ordnar med en användarmanual och behövde ta skärmdumpar vid en resa. Så jag var 15 minuter i Västerås och vände. Vilken tur att man kan jobba på tåget också, så jag hann förbereda för möten med leverantörer till kundtjänst-verktyg för sociala medier, vilket är ett uppdrag som jag leder på min roliga placering på Säljkanaler.

IMG_0352

Väl tillbaka på kontoret publicerade jag och Victor Exjobb och Internship som SJ erbjuder i vår. SJ är ett spännande företag i förändring och en trevlig arbetsgivare och nu finns riktigt bra chanser för studenter att få uppleva detta! Som intern får man jobba på riktigt i 8 veckor, med projekt inom marknadsföring eller strategi, och som exjobb har man chans att få jobba med marknadsföring eller kostnader och kvalitet. Kommer bli kul att knyta samman studenter med arbetslivet! Se sj.se/jobb.

IMG_0492

Sådär kan en tisdag i november se ut. Nästa tisdag blir garanterat helt annorlunda, för då ska jag på ledarskapskurs.

Vänliga hälsningar
Ida

Comments Off on En tisdag i november. Spinning, tåg och Exjobb!



Bookmark and Share

Please leave a comment - click here!

What makes a good leader?


1 Comment

During the trainee program I’ve had a lot of time to think about the above question. The input to my thoughts has been both assignments during the Trainee Summits, literature and of course meeting the different leaders and managers in the organization. It is a huge opportunity to work with as many managers as we do during these 18 month; from the shift leaders we work with in production, the department managers we report to at every new placement to the monthly lunches with our General Manager.

To work with so many leaders at different levels in the organization really gives you a smorgasbord of great leadership examples to learn from. Leaders are individuals like everyone else with different qualities, experiences and different groups to led, so of course their way of doing their job will be different.

Previously I’ve been under the impression that being a good leader is a lot about yourself, identifying and developing your own “leadership toolbox”. And of course it has a lot to do with who you are and to work on your own personal traits, but I’ve recently realized how much being a good leader has to do with knowing and understanding the people reporting to you.

To me, the best leader is the person who recognizes the individuals in a group and what they need from you to perform their best, rather than what you need from them. This person knows their employees potential and makes you see your own potential. Like when you walk into your boss’s office to get an answer and after getting a few well though through questions end up finding the solution yourself. Isn’t that the greatest feeling? You walk away feeling good about yourself and bringing a lot of new self-confidence into your next task.

Of course there are a lot of other characteristics and behaviors you are looking for in your dream boss. But I would like to recommend a very simple book about leadership called the One Minute Manager by Ken Blanchard and Spencer Johnson. The principle of the book is that if the employee is really sure of what his or her responsibilities are the manager’s job will be done and she or he can spend their time doing other things than following up on their employees work all the time. This is accomplished by setting one-minute goals and performing one-minute praisings and one-minute reprimands. I love the simplicity of the model, and weather you believe in it or not it gives a new perspective of what a manager is.

I wouldn’t say that we have a lot of One Minute Managers at Octapharma, but one big advantage you have as a trainee is that you get to work for every manager, before you apply for a permanent position at his or her department. That is an opportunity you don’t usually get when you apply for a new position. And now when we’ll soon start looking for our future role at Octapharma that is a very interesting aspect to take into consideration.

Have a great week!

Hanna

 

Read 1 Comment





Bookmark and Share

Please leave a comment - click here!

Tales from the U.S.


Comments Off on Tales from the U.S.

I’ve now been in the U.S. for close to two months in our regional sales organization working together with sales, marketing and product management. For me it has been rewarding to be here in the U.S. as the market for outdoor power products is quite different from the one you find in Sweden. Here, homeownership is about 63% (the lowest since 1967) compared to Sweden where about 40% of households are living in a house. Further, in the U.S. the reservation wage is lower, which means that many homeowners outsource maintenance of their yard to contracting companies.

Thus, when looking at the U.S. market for outdoor power products it needs to be done through these and other lenses in order to understand the end-customer and their needs. This might sound obvious, however as time is always a constraint, one might easily fall in the trap of making decisions based on what oneself would want if one where to buy a product. When you work with a specific category of products everyday it becomes second nature why some features make a product better than others, but as a matter of fact to an average customer that buy the product, it might have been several years since they bought that specific product.

Thus, if you add features to a product or service that are beyond the must-haves you need to be able to articulate the explicit benefits to the customer and why he or she should pay extra for these benefits. This also means that you need to consider what channel the product is being sold through. Does it sit on a shelf at a retailer waiting to be bought or is it sold through a dealer that can talk to the customer regarding the benefits of it? And when creating a product for a professional user, one need to consider that the product’s performance is only one part of the considerations – you need a complete offering that includes service and maintenance for the commercial customer, because in the end the product will only be as good as the service and support offering is, since the professional customer is interested in efficient up-time.

bild 2

My trainee colleagues and I visited Charlotte Motor Speedway during our latest trainee week in the U.S.

I enjoy working as a trainee at Husqvarna Group, as the company encourages me to travel and meet with end-customers in different countries in order for me to collect the lenses one needs to create an attractive offer to our customers. Thus, when I finish my program and start working in product management I will have many experiences from my trainee program that can be used in my future role.

Alexander Fornell
Global Trainee
Product Management & Development

Comments Off on Tales from the U.S.



Bookmark and Share

Please leave a comment - click here!

Mycket korvstoppning nu i början?


1 Comment

Jag tänkte först skriva lite om den här veckan, men jag inser att jag inte har så mycket att skriva utan att gå in i för mycket tekniska detaljer eftersom vi hela veckan har ägnat oss åt webbprogrammering.

Såhär har min utsikt sett ut hela veckan:

IMG_20151029_160652~2

Så istället tänkte jag skriva om något som jag diskuterat många gånger med min handledare. Nämligen inlärning.

Upplägget på vår traineeutbildning är sådant att vi har mycket lärarledd tid, oftast hela dagarna om vi inte råkar bli klara tidigt. Fredagarna har vi till reflektion och egna studier, då kan vi använda oss av det material vi har fått med oss från veckan eller så kan vi hitta eget material att studera. Exempelvis så har vi fått tillgång till en sida på nätet med massor av IT-relaterade böcker och filmer som vi kan gå in och läsa eller titta på.

Det har under de här veckorna blivit väldigt tydligt för mig hur jag lär mig och tar till mig information. Jag lär mig som bäst när jag får variera mig. När jag får spendera lite tid till att lyssna, lite till att läsa och lite till att göra. Jag tror att det är så för de flesta, för hjärnan orkar inte fokusera på att enbart lyssna eller enbart läsa hela dagen. Att göra är oftast lättast för då behöver man lösa någon typ av problem snarare än att konkret sitta och försöka lära sig något. På universitetet så upplevde jag inte att jag hade det problemet, då hade man en eller ett par föreläsningar per dag eller vecka, sen gick man hem o läste inför en tenta eller jobbade med en inlämning. Det blev naturligt mer varierat och schemat var inte satt i sten, det fanns tid att låta det som sas på föreläsningarna sjunka in.
Nu när vi har heldagar i olika ämnen så blir vi fullpumpade med information och det blir lätt snurrigt. Vi har dock haft många bra lärare som har tagit fram små uppgifter som vi ska lösa eller diskutera kring, vilket har underlättat något enormt dessa långa dagar!

Så det jag har lärt mig är helt enkelt: lär dig lite i taget så sitter det bättre. Hellre två halvdagar än en heldag och använd det du lärt dig.

Nu ska jag flytta in i min nya lägenhet!
Trevlig helg!

Read 1 Comment



Bookmark and Share

Please leave a comment - click here!

Vad gör man på digitala avdelningen?


Comments Off on Vad gör man på digitala avdelningen?

”Jobbar du med Facebook och sånt då eller?” Det är responsen jag vanligtvis får av mina vänner när jag berättar att jag jobbar på vår digitala avdelning. Det är ungefär som att fråga en vinkännare om dem brukar dricka lådvin eller att fråga en musiker ifall deras senaste konsert var på en karaokebar. I dagens värld där digitalt nu står för en revolutionerande samhällsomvandling så är sociala medier bara toppen på ett isberg. Ett isberg som består av mycket mer än några likes eller delningar på Facebook. I min roll som digitalt ansvarig på Coca-Cola Enterprises så är min huvuduppgift att vår organisation lyckas med att ställa om sig till en ny verklighet där majoriteten av Sveriges befolkning spenderar mer tid framför sina skärmar varje dag än de spenderar med sina barn och vänner! Mitt mål är inte att driva varumärke utan att istället driva försäljning och hitta nya kreativa kundsamarbeten ihop med exempelvis Pressbyrån, SF Bio eller COOP. Vårtfokus ligger på att inspirera konsumenten under alla hens delar av  köpprocessen: från hemmet, till butik samt efter köpet. Något vi på Coca-Cola Enterprises gör otroligt bra idag, vi i den svenska organisationen har blivit nominerade till hela två priser på EMEA Smarties awards i år för bästa mobila marknadsföringsaktiviteter. Men det finns otroligt mycket mer att göra och det jag drivs av på den digitala avdelningen är just det att vi hela tiden får möjlighet att bryta ny mark ihop med våra kunder och kollegor!

Men i höst har jag fått äran att vara en del av vårt projektteam som faktiskt jobbar med någonting som är långt viktigare än försäljning, nämligen alla människors rätt att äta sig mätta. I samarbete med Sveriges Stadsmissioner kommer vi i jul nämligen se till att 100 000 måltider delas ut till människor i utsatthet. I det sammanhanget känns försäljning, digitala aktiviteter och vad mina vänner tror att digitalt arbete går ut på väldigt sekundärt! Hoppas ni också engagerar er genom att besöka Sverigesstadsmissioner.se/cokejul

Ha en fortsatt bra dag och ta hand om varandra!

PS, nedan kommer lite bilder från min torsdag på jobbet:

Nyss utkommen från ett möte med vår Shopper Marketing-avdelning där jag presenterat vår nya digitala plattform:

 möte

Besöker inspelningen av en Stop-motion film som vi tar fram för att kommunicera det fantastiska jobb vår säljkår gör varje dag:

 stopmotion

 

Torsdagar är veckans bästa dag, för då bjuds det på Pannkakor i vår restaurang (vilket naturligtvis måste delas på snapchat):

 pannkakor

 Därefter spenderade jag eftermiddagen med att planera ett spel som vi ska lansera ihop med en av våra viktigaste kunder i jul!

tomte2

 

 

 

 

 

Comments Off on Vad gör man på digitala avdelningen?



Bookmark and Share

Please leave a comment - click here!

Living in the diversity of Husqvarna Group


2 Comments

My name is Lois, I’m a Global Trainee from Shanghai, China. Working in a multinational corporation like Husqvarna Group I have had many chances to work on projects with colleagues from all over the world. However, working in a project is completely different from working in a foreign country. I am currently working on my international assignment at our facility in Nashville, USA, focusing on Materials Management. I moved from one of the biggest cities in China, to the American countryside where I will be for 6 months.

WP_20151015_16_56_24_Pro

Being a Global Trainee requires a high level of adaptability to new environments. Here in the U.S. I am challenged by the cultural difference from the workplace in China every day. The colleagues here have a much higher sense of cost-effectiveness and are much result-orientated. The conversations at work can be very direct sometimes, so it requires a different way of problem solving and business communication. Language is another challenge for me since I learnt British English and used mostly Chinese back in the Shanghai office. But the immersion here helped me to pick up the American English gradually.

I am involved in tasks related to Asian factories/suppliers. Being the only Asian here, I feel responsible for explaining to my American colleagues the Asian business culture and mindset. Sometimes I help translate the ‘indirect’ message in a more ‘direct’ way so my colleagues can understand more about the meaning behind a message. I am very glad that my colleagues are open to these new ideas and I believe this can be beneficial for the cooperation across the world. And I wish to continue to do that to create a better platform of communication for the Nashville office to our Asian counterparts.

Besides the work, in the Nashville office, we may not have fika like in Sweden, but we have a monthly Potluck where all team members will bring a dish to the office and everyone share some great food together! It is a great chance to mingle with people from different departments as well. I have decided that next month I will bring some authentic Chinese food (not fried spring roll nor chow mien) to the Potluck for everyone to get a taste of China.

IMG_7257

Our monthly Potluck in the Nashville office

Since it is a really small town with only around 5000 people, everyone knows each other and everyone takes care of each other. Even though I came here alone, I never feel ‘lonely as a pine tree in a parking lot’. Being a newbie in town, my colleagues show me around and introduce me to people here. They also invite me to their family events and to watch local high school football games, one of the biggest events in town! I feel more integrated to the community here when I start cheering for our football team and picking up some southern slang like saying “How y’all doin’ at work”.

WP_20151016_19_06_44_Pro

Local High school football game, our team was winning!

Last month we had a Global Trainee training in Charlotte, USA. My favorite training sessions were about the Multi-generational workplace and Personality Analysis. The Multi-generational workplace workshop gave me an overview of different backgrounds and characteristics of each generation in America and how these affect their behavior at work. The Personality Analysis workshop on the other hand made us understand more about ourselves and how we can be aware to adjust our behavior in different environments. These trainings are crucial for working in a multinational company because it reminds us on always being open to differences and utilize the strength of different cultures and different individuals. While working in another country right now I get to practice that every day!

DSC_0868_w1000As a Global Trainee I really treasure this international assignment opportunity and feel blessed to live in such a diversity where I can embrace, enjoy and learn about the beauty of differences in culture, not only at work but also in my daily life.

Ain’t that awesome?

Lois Lau
Global Trainee
Manufacturing

Read 2 Comments



Bookmark and Share

Please leave a comment - click here!

Shipit och autotester


Comments Off on Shipit och autotester

Hej!

Nu har det gått två veckor sedan Simon sist skrev ett blogginlägg. På dessa två veckor har väldigt mycket hunnit hända. Förutom det dagliga arbetet som består av manuellt testande har vi fått ett autotest som ska skrivas som en början på nästa del av testblocket. I de manuella testerna får man oftast leta runt och utforska för att se om funktionaliteten är den man förväntar sig. I autotesterna däremot kontrollerar man gärna sådant man vet, t.ex. utdata mot känd indata vilket inte borde förändras bara för att man patchar något annat. Helt enkelt, ett relativt snabbt sätt att kontrollera att saker fortfarande fungerar när man gör förändringar.

En rolig grej som Simon berättade om i sitt inlägg var att vi hade Shipit. Shipit är en händelse på Cinnober som pågick från 12:00 på torsdagen till 12:00 på fredagen där alla på företaget hade möjlighet att göra/bygga vad de ville. Jag och Simon gick med i ett projekt där man skulle bygga ett testverktyg för SWIFT meddelanden. SWIFT är ett protokoll som används av banker för att genomföra transaktioner. I det system vi jobbar i används det bland annat för att bokföra pengar och värdepapper som pant på den handel man utför. Kort sagt åker SWIFT-meddelanden lite fram och tillbaka och när man vill lägga in pant för att testa detta behövde testaren manuellt redigera meddelandena efter mallar. Det testverktyget gör är att automatisera processen att godkänna meddelanden och skicka in svar vilket sparar otroligt mycket tid när man testar.

Själva Shipit dagen var mycket rolig och vi satt sent på torsdagsnatten och kodade på vårat lilla projekt drivna i äkta lan-anda på pizza och andra godsaker. Typen av projekt var väldigt blandade, allt från testverktyg och tidsrapporteringsprogram till spel, finansiell teori och nätverksanslutna arduino med olika sensorer. Bredden och kvalitén på shipit projekten var fantastisk och det var riktigt kul att vara en del av. Lite olika priser delades ut och vi vann faktiskt ett pris för bästa projekt då det blev ett riktigt bra resultat och halva gruppen bestod av rena nykomlingar. Det var en fantastiskt kul dag (och natt) och jag ser fram emot nästa tillfälle!

Prisutdelning efter Shipit, notera de magnifika tröjorna dagen till ära!

Avslutningsvis har scrum-teamen i projektet blandats om och jag och Simon sitter inte längre i vår egna lilla traineehörna. Vi började jobba här  mitt i en sprint och vi får nu möjlighet att vara med från början när vi nu går in i en ny utvecklingsfas, vilket känns  riktigt bra.

Comments Off on Shipit och autotester





Bookmark and Share

Please leave a comment - click here!

Ett litet universum


2 Comments

Det här är som ett eget litet universum, tänker jag när jag går genom matsalen efter två veckor som trainee på Octapharma. En hel värld, trots att vi bara upptar ungefär ett kvarter, längst västerut på Kungsholmen i Stockholm. Vår fabrik är ett komplicerat maskineri, en uppsättning olika avdelningar, människor, maskiner, funktioner och roller som interagerar med varandra i bestämda mönster.

Innan jag kom hit arbetade jag som doktorand (inom biofysik) på Stockholms universitet, och det finns många likheter, en stor arbetsplats på ett avgränsat område, med anställda som gör väldigt olika saker men ändå arbetar inuti samma övergripande struktur. Men jag upplever att forskningsgrupper på ett universitet är lite mer självstyrande, lite mer isolerade, alla har inte en gemensam agenda.

I ett företag måste alla på något sätt jobba mot samma mål, och i ett sådant här mikrokosmos måste de grundläggande lagarna vara noga kalibrerade, folk här på Octapharma är totalt beroende av varandra. Det finns det formella, med dokumentation, valideringar och mångdubbla kvalitetskontroller, som är det skelett som bär upp den organism som är fabriken. Och så finns förtroende och kommunikation, själva köttet, det som gör att allting flyter smidigt, och som ger flexibilitet och möjlighet till förändring och anpassning.

Och här, i matsalen, omklädningsrummen och korridorerna, i labben, vid autoklaverna och framför frystorkarna, här handlar samtalen om regler, procedurer, och myndighetskrav, men också om supporterkultur på en fotbollsmatch i Belgrad, det kommande museibesöket med konstföreningen, eller vilket som egentligen är Lidköpings största rockband.

Jag heter Johannes, och mitt starkaste intryck från de första trainee-veckorna här på Octapharma är människorna som jobbar här, och hur de samverkar med varandra. Här på bloggen kommer jag att skriva regelbundet, och min förhoppning är att kunna berätta om hur det är att vara trainee, och något om vad som pågår innanför väggarna på ett stort läkemedelsföretag. Men jag är också intresserad av skillnaderna mellan att jobba med life science i industrin respektive akademin, och hoppas kunna säga något om det. Synpunkter och kritik välkomnas. Väl mött!

Read 2 Comments





Bookmark and Share

Please leave a comment - click here!

Trivsam tillvaro i en utvecklande miljö


3 Comments

Hej!

Sex veckor har gått sedan mitt första inlägg och jag har nu fått äran igen att skriva veckans inlägg. Otroligt mycket har hänt sedan jag började arbeta här på Jordbruksverket och jag trivs väldigt bra. Tiden går ofattbart fort och vi traineer har redan hunnit passera halva utbildningsperioden. När denna första ”del” av traineeprogrammet är förbi väntar praktik ute i de olika utvecklingsteamen.

Innehållet i de veckor som gått har varit varierat och man har lärt sig väldigt mycket. Samtidigt har det varit en del nyttig repetition av sådant som jag stött på under min tid på högskolan. Java-utveckling, Linux, infrastruktur och kravanalys är några exempel på vad utbildningarna berört. Ni har säkert redan läst om detta i mina trainee-kollegors blogginlägg från tidigare veckor. 🙂

Nu lite fokus på veckan som varit. Java-utveckling har stått på agendan vilket innebär att programmering har varit den huvudsakliga sysselsättningen. Jag känner mig nöjd med veckans upplägg då det har varit varierande aktiviteter och funnits valmöjligheter. Detta har i sin tur bidragit till en bra balans och gett oss traineer goda förutsättningar för att få ut så mycket som möjligt av Java-utbildningen. Eftersom att målet är att vi traineer ska bli Javautvecklare efter traineeprogrammets slut har veckan känts extra viktig och speciell.

Vi fick till uppgift att genomföra ett projekt i par där vi från scratch skulle bygga ett system utifrån de krav kursledarna utformade. En kortfattad beskrivning av systemet är att man ska kunna skapa och lägga beställningar på frukter. Projektet var både roligt och lärorikt tycker jag. Fabian är den som jag arbetade med och vi kunde genom ett nära och bra samarbete utföra problemlösning och utveckla på ett effektivt sätt. Att utnyttja sin samarbetsförmåga är alltid bra och det är härligt att uppnå gemensamma resultat som man kan vara nöjda över tillsammans. Känslan är att utmaningarna var tillräckliga och att svårighetsgraden var på en rimlig nivå. Samtliga grupper lyckades bra med sina program och det var intressant att se de olika lösningarna som valts. 🙂

Foto 2015-10-23 09 14 55

Veckans retrospektiv som hölls av Martina och Fabian, bra jobbat! 🙂

Tack för den här gången och ha det så bra!

/Martin

Read 3 Comments



Bookmark and Share

Please leave a comment - click here!

Gästbloggare Halldis Thoroddsen


1 Comment

Hej på er!Halldis

Nu har jag överlevt mina första 2 veckor som Stockholmare; ta tunnelbanan i stället för spårvagn och hitta till Ica Maxi, gymmet och fler viktiga ställen. Men det mest intressanta som jag har gjort det sista 2 veckorna var att börja som Corporate trainee på Octapharma.

Det har varit mycket att se och lära sig, nya människor som är intresserade av att lära känna dig och berätta för dig vad de gör inom företaget.

Traineeresan började med en introvecka i Wien, där alla 10 Corporate trainees träffades och lyssnade på föreläsningar från chefer och ledarpersoner inom företaget. Vi fick även en bra rundvandring runt produktionen och labben de har där.

Det var väldigt kul att träffa alla traineerna igen, för på traineedagen (sista steget i rekryteringsprocessen) när vi träffades sist var det väldigt mycket nervositet i luften. Dagarna vi spenderade i Wien var ganska schemalagda, men vi hade ändå tid att mingla och lära känna varandra bättre, i slutet tyckte jag det var synd att vi inte kommer att spendera mer tid tillsammans, eftersom vi kommer att jobba i olika länder.

En sak som jag tyckte var väldigt bra och som jag inte hade förväntat mig var hur många högt uppsatta personer inom företaget som la tid på att komma och träffa oss, man kände sig varmt välkommen i företaget och man såg hur mycket folket inom företaget bryr sig om oss traineerna – väldigt positiv atmosfär.

Efter corporate introveckan fick vi traineer i Stockholm en introvecka på siten, som innebar att träffa ännu mer folk och lyssna på fler intressanta föreläsningar och gå baskurser som behövs på en arbetsplats som detta.

De sista 2 veckorna har varit väldigt roliga, jag har känt mig varmt välkommen och ser fram emot att börja min första rotation inom produktionen nästa vecka.

-Halldis

Read 1 Comment



Bookmark and Share

Please leave a comment - click here!

Older Entries Newer Entries