Introduction days in London


1 Comment

Hi everyone!

My name is Stina Nilsson Helander and I’m the other trainee located at the Gothenburg office.  I’m originally from Stockholm, but I’ve spent the last four years in Linköping were I studied Business and Administration at Linköping University. So for me, both the Graduate Programme and Gothenburg are very new and exciting!

During our second week at Fujitsu we travelled to London to meet all the other graduates from across EMEIA for a two day introduction. In total we are about 80 graduates enrolled in the programme, with the majority being based in the UK and Ireland. In addition to us five Swedes, we also have one graduate located in France, one in Belgium and another in the Netherlands.

The two days in London were really fun! It was a great mix of information regarding the programme and the company. We also took part in several group exercises that ranged from a team juggling challenge to testing our Lean skills by becoming paper airplane manufacturers. One of the main focuses during these two days was to network and start building relationships with as many of the graduates as possible, but I think only a few managed to talk to all 80 of us! Now we’re looking forward to the next joint event together. This event will be held in Stockholm and introduce us to the Lean methodology (Sense and Respond) used in Fujitsu.

Have a great weekend everyone! 🙂

 

14368993_1784870825123382_87038740614086656_n1

Fujitsu EMEIA Graduates 2016

14900616_10153824572506260_3618844889477851560_n

The fives Swedes

14600925_10153824573091260_1178169959642650783_n

First day in London

14568126_10153824572916260_8631655777656593547_n

Celebrating a grads birthday

14446226_10209867438273091_9112321465553669834_n

“The Gothenburg twins” exploring London

 

 

 

 

 

 

 

Read 1 Comment



Bookmark and Share

Please leave a comment - click here!

Kodgranskning


Comments Off on Kodgranskning

Hej igen!

Denna veckan har vi gjort kodgranskning och självstudier till största del. I början av veckan så fick vi tillgång till ett projekt här på jordbruksverket som vi kunde gå in på och kolla på hur koden var uppbyggd och hur de sätter sina metodnamn och liknande. Vi fick även lära oss att checka in och ut kod genom deras versionshanteringssystem, så nu har vi checkat in det gemensamma projektet som vi håller på med så alla kan jobba på samma projekt.

Tidigare under hösten så fick vi även göra ett personlighetstest även kallat PPA. Vi fick fem olika ord och skulle då välja det som passade bäst och sämst in på oss, och efter det så fick vi individuell återkoppling på resultatet. Nu under denna veckan så har vi pratat om gruppens PPA, vilka är gruppen styrkor respektive svagheter, som ni kan se så är det många av oss som har höga S, vilket betyder att vi är många som är stabila av oss, sammtidigt som det inte är så många som har lågt C, vilket betyder anpassning. Att få reda på gruppens styrkor och svagheter gjorde även att vi lärde känna varandra bättre.

20161101_161817-omgjorf

Då det är alla helgon på lördag så betyder det att fredagen endast är en halv dags jobb, och då passar vi i tranieegruppen på att flexa den halva dagen och tar en efterlängtad långhelg.

/Pierre

Comments Off on Kodgranskning



Bookmark and Share

Please leave a comment - click here!

Från Säljare till Analytiker


Comments Off on Från Säljare till Analytiker

Go kväll!

Får först be om ursäkt för att det inte finns några bilder. Men beror på tekniska problem.

I skrivande stund är jag inne på min åttonde vecka som Business Intelligence Manager. Men innan jag skriver lite om vad jag gör idag så vill jag berätta lite om mitt första år som Fältsäljare på Home-kanalen. Alltså alla kunder till oss som säljer våra produkter till er, slutkonsumenter, som sedan konsumeras ”hemma” och inte direkt som exempelvis i ett café.

Jag börja med att sammanfatta mitt första år med ett ord: Händelserikt!

Jag har på mindre än ett år fått möjligheten att arbeta på två distrikt med två olika chefer, varit med om en organisationsförändring, hållit i två marketvisits, utvecklat kunder från att knappt ha haft något samarbete med Coca-Cola till att ha byggt om hela dryckesavdelningar och se två siffriga tillväxtsiffror från föregående år.

Men det roligaste för mig under mitt första år var att få arbeta och utveckla mina kunder i mitt första distrikt. Många av mina kunder som jag hade första 8 månaderna hade knappt fått några besök senaste året då det varit en vakant tjänst. Så det fanns en hel del potential samt att jag fick upptäcka Sverige. Mitt distrikt gick nämligen från Uppsala upp till Dalarna sedan till Skinnskatteberg (för er som inte vet googla) i väst. Nedan ser ni några bilder på vad jag har gjort ute i butik.

Mitt mest utmanande minne kommer nog från en Market Visit. Jag hade jobbat 1,5 månad i mitt nya distrikt i Stockholm City och jag skulle ha en butik som skulle ingå i en Market Visit rutt. En Market Visit är vad det låter, en visning av vår svenska marknad. Fast dessa Market Visits fokuserar på en liten del av vårt avlånga land. Men syftet med denna ”visning” är att visa hur vi kan exekvera våra strategier, genom vår bredda verktygsportfölj, i butik. Anledningen till varför detta var det mest utmanande var inte den korta tiden som jag hade arbetet på det nya distriktet, utan personen i sig som skulle se butiken. Personen var Dan Sayre, The President of Coca-Cola Company Western Europé, som startade sin karriär inom Coca-Cola Company år 1983. Alltså 33 år i Coca-Cola världen!! Jag var väl liiite svettig om händerna när man skulle presentera sig. Men efter 10 minuters genomgång av butiken som jag arbetat tät med så fick jag en klapp på axeln för bra genomförande och rätt var det var så åkte han vidare till nästa butik på rutten.

Nog om mitt första år! Jag har nu börjat på Strategy and Insights som analytiker. De första månaderna har varit hektisk. Jag har varit på ett antal utbildningar för att lära mig hur vi arbetar på Strategy and Insights men även de verktyg som vi arbetar med kontinuerligt. Det som är roligt är att verktygen som jag använder mig av används inom de flesta FCMG.företag, samt att många av de insikter som olika avdelningar använder sig av kommer från min avdelning. Det kan vara allt ifrån att veta hur stora vi är inom respektive region till att ta reda på om det är möjligt att lansera en ny förpackning av ett visst varumärke. Det är ad-hoc analyser till renodlade marknadsanalyser där vi ibland tar extern hjälp. För tillfället har jag ett par projekt som är i rullning, men det projekt som är mest intressant är vår Omvärldsbevakning. Denna bevakning kikar på de framtida trender, både möjligheter och hot, som kommer påverka Sverige och CCEP Sverige.

 

Nu har ni fått en liten insikt i det jag gör.

Ha det så bra så länge!

 

Comments Off on Från Säljare till Analytiker



Bookmark and Share

Please leave a comment - click here!

Getting my heavy truck driver’s licence


Comments Off on Getting my heavy truck driver’s licence

Each year, Scania offers its trainees to take the heavy truck licence (C-licence). With the C-licence, you are authorized to drive any kind of truck, regardless of its weight. Since I got my driver’s licence for passenger cars in Germany, I had to exchange my German driver’s licence into a Swedish “B-licence” at the Swedish transport agency, first.

During the introduction weeks of the Scania Graduate Trainee Program last summer, we spent two days at “Grönlunds”, which is a driving school for heavy trucks and buses. We attended theory lessons, in which we repeated basic traffic rules and learned more about truck-related regulations, such as restrictions concerning “driving and rest periods”. We also learned the use of a digital tachograph. In addition, we were given a heavy folder and several smaller brochures, which we had to study for the theoretical exam. It was quite a challenge to read and memorize all the material in Swedish in the evening, after having stood at Scania’s assembly lines all day long.

7-blog-2

On the day of the theoretical exam, I was very nervous. The exam is a computer-based test and is comprised of 60 questions, which have to be answered within 40 minutes. Five of the 60 questions are so-called “test questions”, which means that it does not matter if these questions are answered correctly. However, you do not know if the question you are trying to answer is a “real question” or a “test question”. Hence, 44 out of the 55 “real questions” have to be answered correctly in order to pass the theoretical exam. After 40 minutes, a note on the computer screen showed me that I had just passed the theoretical exam for my heavy truck licence. I was extremely relieved and proud, when I saw that message.

A few weeks later, I completed the practical exam with a 18t Scania truck. First, I had to perform a security check on the truck. Furthermore, I had to answer a few questions and calculate how much payload I could have on different roads, depending on the road classification (BK1, BK2, BK3). Afterwards, I had to prove my driving skills on the highway, as well as in rural and urban areas. Besides, I had to reverse the truck around a corner, and I also had to park the truck backwards against a loading bay, so that 10cm of the tailgate were placed on the loading bay, when opening the tailgate. After 45 minutes, the examiner told me that I had passed the practical exam and congratulated me on my heavy truck licence.

7-blog

Comments Off on Getting my heavy truck driver’s licence





Bookmark and Share

Please leave a comment - click here!

The first week as a Fujitsu Graduate


Comments Off on The first week as a Fujitsu Graduate

Hello everyone!

My name is Stefania Reynisdottir and I´m one of this year’s Fujitsu Sweden graduates. I originally come from Iceland but I have been living in Gothenburg the last two years. Before I got this position I was a student at Chalmers University of Technology where I studied Industrial Engineering.

The Fujitsu Graduate Programme is a 2 year international programme with around 80 graduates across EMEIA. This is the first year that Fujitsu Sweden has launched the programme which is really exciting. In total we are five graduates, three of us are located in Stockholm and two of us in Gothenburg. Together we want to share with you our journey as a Fujitsu Graduate.

introduction-day

Maria (Director HR), Gizem, Camilla, Stina, Stefania, Rachel and Karin (Managing Director)

We started on the 12th of September and already in the first week, myself and Stina, (the other graduate located at the Gothenburg office) travelled to Stockholm for two days to meet the other graduates. Our first day was an introduction day for all new Fujitsu employees in Sweden. We were introduced to the management team, learned about the different business lines within the company and lastly were introduced to Lean@Fujitsu which is a really big part of the Fujitsu Way. This was introduced by dividing us into two groups to play a Lean Game so that we could experience and test the Lean principles and practices in action. The second day of introduction was organized specifically for just us five graduates, then we met more colleagues from different departments and learned more about the different areas within Fujitsu.

These two days were really fun and packed with valuable information regarding the company. However, the best part was to get to know the other graduates which to our pleasant surprise were all girls!  🙂

Please comment if you have any questions or would like us to write about something special!

Comments Off on The first week as a Fujitsu Graduate



Bookmark and Share

Please leave a comment - click here!

Praktik på Infrastruktur v.2


Comments Off on Praktik på Infrastruktur v.2

Hej allesammans!

Under veckan som varit har vi varit på infrastruktur enheten här på Jordbruksverket, riktigt roliga människor att arbeta med. Under denna vecka har vi kollat på infrastrukturen här på Jordbruksverket vilket var riktigt intressant som plus under veckan fick vi följa med på ett event som ATEA anordnat på spira i Jönköping. Under eventet så var det massor av spännande föreläsningar som man kunde ta del av för att få en djupare blick av infrastruktur och vilka produkter som finns att välja mellan.

.atea1

Comments Off on Praktik på Infrastruktur v.2



Bookmark and Share

Please leave a comment - click here!

Första veckorna på Coca Cola European Partners


Comments Off on Första veckorna på Coca Cola European Partners

Hej Traineebloggen!image1-005

Ni har redan fått lära känna min trainee-kollega Victoria och nu är det äntligen dags för mig att också få presentera mig och min resa på Coca Cola European Partners (CCEP) hittills. Jag heter Emma Dennermyr, är 24 år gammal och uppvuxen i Ljungby, Småland, men har spenderat de senaste fem åren i Göteborg där jag studerat på handelshögskolan. Jag har alltid tänkt att studierna bara är en uppvärmning och grund för framtida inlärning och att den verkliga utvecklingen börjar när man tar sitt första riktiga kliv ut i arbetslivet, jag har nog aldrig haft så rätt! Inte bara har jag fått lära mig ett helt nytt jobb som fältsäljare där jag fått fullt ansvar för min kundbas, jag har också fått träffa medarbetare och managers från flera funktioner inom bolaget vilket gett en första inblick i den organisation som CCEP är.

Den första rotationen på programmet är som nämnt fältsälj och min roll är inom COLD-kanalen i Team Stockholm City. COLD-kanalen innefattar i princip allt som säljs kylt till kunden för direkt konsumtion och jag besöker allt från kiosker till restauranger och caféer för att se till att de har de bästa strategierna för dryck för just deras verksamhet. Exempel på detta kan vara att säkerställa att en restaurang serverar vår dryck på glasflaska, att ett café kan erbjuda vårt kaffe CHAQWA, att en kiosk har rätt kyl-lösning med våra bästsäljare att erbjuda, eller att en nattklubb erbjuder drinkar med vår dryck som komponent.

image1-003
Bild från introveckan i London. Trainees från flera olika länder inom Sales and Marketing, Finance och Supply Chain. I år har det bara rekryterats till Sales & Marketing i Sverige, men det kommer finnas möjligheter inom både Sales & Marketing och Supply Chain nästa år! 

Vid sidan av jobbet som fältsäljare har man som trainee flera olika verktyg för att underlätta den personliga och professionella utvecklingen hos CCEP. Jag har regelbundna möten med HR för att följa upp utveckling i nuvarande roll, möten med en tilldelad mentor i ledningsgruppen där fokus är långsiktiga mål och utmaningar, samt en ”Buddy” som för mig är en tidigare trainee – en chans att ventilera högt och lågt kring detta nya äventyr. Förra veckan var vi också på introduktionsvecka i London där vi träffade nya trainees från hela Europa. Det var tre minst sagt fartfyllda dagar där vi fick chans att lära känna varandra och tidigare års trainees från Europa, lyssna till ledare inom CCEP prata om programmet och företaget, besöka produktionsanläggning, äta och dricka gott och sist men inte minst; sova på de skönaste kuddarna jag upplevt hittills i mitt liv.

Det jag nu ser fram emot just nu är att få hälsa på Handels i Göteborg och GADDEN nästa vecka och prata mer med er om CCEP och programmet. Hoppas att vi ses där!

Comments Off on Första veckorna på Coca Cola European Partners



Bookmark and Share

Please leave a comment - click here!

The workshop practice


Comments Off on The workshop practice

The three-week workshop practice, which is part of the six-week introductory program at Scania, was one of the activities that I had been looking forward to the most since I signed my working contract with Scania. It takes place in August and September each year and is part of the introduction program for the newly recruited trainees.

There are three production facilities in Södertälje: bus and truck chassis, axels and gearboxes, and engines. The aim of the workshop practice is to obtain first-hand experience of how Scania’s products are assembled and to get an insight into the daily work flow at the production lines.

Due to safety reasons, the regulations concerning what clothes or shoes to wear when working at the assembly lines are very strict. Therefore, each trainee was given a pair of safety shoes on our first day at Scania. Furthermore, we all received a workshop outfit, consisting of work trousers, T-shirts and a sweater.

I still remember the moment, when I entered the chassis production facility for the first time. There was so much happening simultaneously that I did not know where to look first. The factory was surprisingly clean and light, all components were perfectly organized on the shelves, and every single step along the assembly line was precisely structured and planned in great detail. When walking through the production hall, you had to make sure to stay within the yellow lines, which are drawn on the floor, since there are so many small trucks, such as forklift trucks, driving around in order to supply the different workshop stations with new material. Thus, one of the first rules we learned was that these trucks were always allowed to go first.

Wearing the Scania outfit that we were given earlier, we trainees were dressed in the exact same way as all the other assemblers at the production line. Even the workshop managers all the way up to the plant manager wore at least the beige Scania T-shirt. This is, again, a typical example, that shows Scania’s unique organizational culture, where everybody – from the assembler to the top manager – feels like being part of one big family.

6-blog

When I was at the chassis assembly line, I worked with the team that put the engines into the bus chassis. I was surprised by the fact that a lot of work is still performed manually, for example, pushing the chassis from one work station to the next at the end of each tact time. The tools that are used in the chassis production are very heavy and not so easy to handle and it was exhausting to stand up during the entire day. Thus, my feet and shoulders hurt quite a bit when I got home from work.

During my second week of workshop practice, I was at the rear axle assembly line. The tact time, which is the time spent on each unit, is a lot shorter compared to the bus chassis production. Furthermore, since the rotation of an axle from one work station to the next is completely automated, every movement is prescribed in detail and has to be followed strictly. In addition, taking a break for drinking a sip of water, eating a snack or going to the restroom is steered by the tact time.

However, the workshop practice has been a very valuable experience for me. From day one, I felt like being part of the team and the assemblers were very patient and thorough when they taught me their tasks. The production facilities are really “the heart of Scania” and I have even more respect for the Scania assemblers, who are standing at the production lines every single day, now, after I have worked there myself. The assemblers’ dedication and commitment to Scania is truly exceptional and is definitely one of the reasons why Scania can retain such a high level of quality in its products.

Comments Off on The workshop practice





Bookmark and Share

Please leave a comment - click here!

The introduction weeks


Comments Off on The introduction weeks

The trainee program at Scania started in August with a six-week introductory program. Three of the six weeks were filled with lectures, seminars, and various other activities.

On one of the first days at Scania, we visited the Scania DemoCentre in Södertälje. The DemoCentre is Scania’s showroom where you can test drive different Scania products. More than fourteen thousand visitors from around the world come to the DemoCentre each year. Among them are representatives of major customers such as local councils, fire services, and the military, as well as international politicians. A wide range of vehicles can be tested on the test track – from distribution trucks to 25.25-metre rigs to hybrid Scania buses. The trucks are fully loaded and most of them are available in truck and trailer combinations. There is a Demodriver for each truck and bus who provides technical information and driving advice.

5-blog

Having never driven a truck before, I was very excited when I climbed into the driver’s cabin of one of the Scania trucks for the first time. It was an amazing feeling sitting high up in such a heavy and robust vehicle and experiencing the power of the V8 engine, when the truck easily mastered a steep hill on the test track. I also test drove a hybrid Scania bus, which was quite a unique experience, too.

5-blog-2

Another highlight of the introduction weeks was that we got to meet all executive board members including the CEO.

One of the seminars that we attended during the introduction weeks, was an intercultural training, where we learned more about the differences between the Swedish and German business cultures. German companies, for instance, tend to be more hierarchical, whereas consensus decision-making is very important for Swedish companies. Being aware of such cultural differences is crucial for successful German-Swedish business relations. Since the collaboration between Scania and MAN has intensified after Scania became part of the Volkswagen Group, understanding the German corporate culture has become essential for Scania.

It is very important for Scania that its employees have an appropriate work-life balance. Therefore, Scania motivates its employees to take a break from work once in a while in order to attend one of the gym classes that are offered at the Scania Health Center or to work out at the Scania gym. Hence, we trainees got the opportunity to test a Kettlebells class at the health center, which was a lot of fun.

On one of the weekends during the introduction weeks, we travelled to Barnens Ö together with the trainees from the year 2014/15. Barnens Ö is an island north of Stockholm and we stayed in a Swedish cottage directly at the water, where we celebrated a typical Swedish “kräftskiva” (crayfish party). It was also a great opportunity to get to know the former trainees and to ask them questions about their journey at Scania.

The activities mentioned above are only some of the highlights of the introduction weeks. Another highlight was definitely the three weeks that we spent at the Scania assembly lines, which I will write more about in my next blog entry.

Comments Off on The introduction weeks





Bookmark and Share

Please leave a comment - click here!

Nytt år, ny rotation och helt nya möjligheter!


Comments Off on Nytt år, ny rotation och helt nya möjligheter!

Hej på er!

Senast vi hördes av var jobbade jag som fältsäljare i centrala Stockholm med fokus på restauranger, caféer och servicehandeln. Det senaste året har gett mig massor av erfarenheter för min vidare karriär, och jag har verkligen fått chansen att lära mig allt om vår core-business, våra kunder.

I augusti var det dock dags för mig att gå vidare, och jag arbetar sedan dess som Brand Activation Manager på Coca-Cola Sverige AB, en del av The Coca-Cola Company. Som ni kanske redan förstår är Coca-Cola systemet inte helt enkelt att förstå sig på, men kortfattat består det av två parter.

Coca-Cola European Partners (CCEP) är en europeisk bottlerorganisation som producerar, säljer och marknadsför den färdiga produkten hos kunderna. The Coca-Cola Company å andra sidan, äger varumärkena och skapar all kommunikation som är till för konsumenterna av Coca-Cola och alla våra andra spännande varumärken. Som trainee på CCEP får man chansen att arbeta på båda sidorna av organisationen, vilket ger en större inblick i hela systemet.

Som Brand Activation Manager arbetar jag med Fanta, Sprite, MER, bonaqua och Powerade. Ett rätt blandat arbete som ni kanske förstår. Här kan man komma i kontakt med nylanseringar av både produkter och smaker vilket innebär en hel del förpackningsarbete, kampanjer i anslutning till produkterna och daglig konsumentkommunikation på alla möjliga olika sätt. På mina två korta månader har jag redan varit del i att utveckla en kampanj för vår lansering av Fanta Instamix, en spännande produkt som låter konsumenterna exprimentera med smakerna som Fanta kan innehålla. Till detta skapade vi en kampanj som byggde på det magiska i experimentet tillsammans med magikerna Brynolf&Ljung. Vi lät youtubers och influencers bli fullständigt hänförda av vad Peter och Jonas kunde göra med en helt vanlig flaska Fanta, vilket blev otroligt underhållande som ni kan se i videon här nedanför.

 

När jag inte experimenterar med Fanta så försöker jag också vara med på så många rekryteringsevent som möjligt. Senast förra fredagen var vi med på Traineedagen, och det är oerhört kul att träffa så många intressade och engagerade studenter. Det är också rätt sjukt att tänka att man har lyckats få en tjänst som så många är intresserade av, en liten ego-boost!

Traineedagen 2016

Traineedagen 2016

Nu i veckan är vi i London för vår årliga UTP-träff. Här får vi chansen att träffa alla traineer som går igenom samma spännande program som vi ute i Europa. Det skall bli jätteroligt att träffa alla igen, och få dela med sig av alla erfarenheter man har samlat på sig under det gångna året!

 

Det här var en liten inblick i min vardag, och jag hoppas att vi hörs snart igen för mer spännande saker som händer i den galna värld som är Coca-Cola!

Comments Off on Nytt år, ny rotation och helt nya möjligheter!





Bookmark and Share

Please leave a comment - click here!

Older Entries Newer Entries