Hej på er!

Senast vi hördes av var jobbade jag som fältsäljare i centrala Stockholm med fokus på restauranger, caféer och servicehandeln. Det senaste året har gett mig massor av erfarenheter för min vidare karriär, och jag har verkligen fått chansen att lära mig allt om vår core-business, våra kunder.

I augusti var det dock dags för mig att gå vidare, och jag arbetar sedan dess som Brand Activation Manager på Coca-Cola Sverige AB, en del av The Coca-Cola Company. Som ni kanske redan förstår är Coca-Cola systemet inte helt enkelt att förstå sig på, men kortfattat består det av två parter.

Coca-Cola European Partners (CCEP) är en europeisk bottlerorganisation som producerar, säljer och marknadsför den färdiga produkten hos kunderna. The Coca-Cola Company å andra sidan, äger varumärkena och skapar all kommunikation som är till för konsumenterna av Coca-Cola och alla våra andra spännande varumärken. Som trainee på CCEP får man chansen att arbeta på båda sidorna av organisationen, vilket ger en större inblick i hela systemet.

Som Brand Activation Manager arbetar jag med Fanta, Sprite, MER, bonaqua och Powerade. Ett rätt blandat arbete som ni kanske förstår. Här kan man komma i kontakt med nylanseringar av både produkter och smaker vilket innebär en hel del förpackningsarbete, kampanjer i anslutning till produkterna och daglig konsumentkommunikation på alla möjliga olika sätt. På mina två korta månader har jag redan varit del i att utveckla en kampanj för vår lansering av Fanta Instamix, en spännande produkt som låter konsumenterna exprimentera med smakerna som Fanta kan innehålla. Till detta skapade vi en kampanj som byggde på det magiska i experimentet tillsammans med magikerna Brynolf&Ljung. Vi lät youtubers och influencers bli fullständigt hänförda av vad Peter och Jonas kunde göra med en helt vanlig flaska Fanta, vilket blev otroligt underhållande som ni kan se i videon här nedanför.

 

När jag inte experimenterar med Fanta så försöker jag också vara med på så många rekryteringsevent som möjligt. Senast förra fredagen var vi med på Traineedagen, och det är oerhört kul att träffa så många intressade och engagerade studenter. Det är också rätt sjukt att tänka att man har lyckats få en tjänst som så många är intresserade av, en liten ego-boost!

Traineedagen 2016

Traineedagen 2016

Nu i veckan är vi i London för vår årliga UTP-träff. Här får vi chansen att träffa alla traineer som går igenom samma spännande program som vi ute i Europa. Det skall bli jätteroligt att träffa alla igen, och få dela med sig av alla erfarenheter man har samlat på sig under det gångna året!

 

Det här var en liten inblick i min vardag, och jag hoppas att vi hörs snart igen för mer spännande saker som händer i den galna värld som är Coca-Cola!