Nu börjar del 2 av traineeprogrammet närma sig sitt slut, och jag avslutar mina praktikperioder hos ICC, även kallat räddningspatrullen, här syns det ganska tydligt att det börjar närma sig slutet då traineelapparna nästan är helt slut här. Vilket måste betyda att vi traineer som har varit här har jobbat på bra och nått de mål som teamet verkar ha antagit att vi skulle hinna med. Samtidigt som det känns spännande och roligt att ta nästa steg till att få sitt team så känns det tråkigt att lämna detta team som har tagit hand om mig på ett mycket bra sätt.
Under den tredje och sista perioden så ska jag tillbaka till PoF, som var min andra praktikplats. Här så jobbar man med många olika typer av ansökningar av olika former. Då de inte finns någon uttalad person som drar i GUI delarna hos PoF så finns det mycket utrymme för oss två traineer som nu hamnar där att få jobba med GUI delarna, vilket jag tror vi båda är ganska sugna på.
Även jag var med Erik upp på Hack for Sweden och kan inte annat än att hålla med om det han redan har skrivit, det var mycket roligt att få göra något sånt här och jag har lärt mig massor till nästa gång jag väljer att ställa upp något sånt här. Det jag ändå gillade mest måste ha varit att de hade tagit dit en hel del saker man kunde göra om man behövde en paus från hackandet, det fanns pingisbord till roliga saker som bilden ovanför som ändrade färgen efter hur högt man packade sanden.
Nu är jag inne på min sista vecka av praktiken i dreamteam. Det har varit en lärorik och intressant period då jag har fått se och lära mig hur de äldre systemen här på jordbruksverket är uppbyggda. Under min praktik här så har jag bland annat fått arbeta med bea som är ett internt system för att söka och administrera behörigheter samt hundregistret som hundägare använder för att registrera sina hundar.
I slutet av förra veckan så fick vi äntligen reda på var vi ska sitta i för team under den tredje och sista perioden av traineeprogrammet. Jag hamnade i Atlas som var det första teamet jag praktiserade i och det var även mitt förstahandsval då jag trivdes väldigt bra där. Nu får man bara hoppas att jag kommer ihåg allt jag lärde mig där så jag kommer in i arbetet snabbt och smidigt.
Nu i helgen så medverkade jag och två till från jordbruksverket på Hack for Sweden i Kista. Det var väldigt kul och lärorikt. Evenemanget började med inledningstal från bland annat Civilminister Ardalan Shekarabi som berättade om vikten av att myndigheter samarbetar inom IT-området, han nämnde även att regeringen har satt upp det “radikala” målet att 2018 ska alla fax-apparater vara borta från den offentliga sektorn! 😉
Även Anna Rosling från Gapminder var där och visade upp Dollarstreet som är en tjänst som visualiserar hur familjer inom olika inkomstgrupper lever i olika länder och världsdelar.
Efter inledningstalen så började själva hackathonet. Vår idè var att man med hjälp av en app skulle hitta lediga cykelställ i närheten av där man är och dessa cykelställ skulle sedan ha inbyggda lås som man kunde låsa med hjälp av mobilen. Tyvärr så hade vi en del tekniska problem så det gick inte lika bra som vi hade trott, men det var kul och lärorikt ändå!
Nedan kan ni se en del bilder från Hack for Sweden samt även en video från inledningstalen.
Att packa inför en 6 veckor lång placering utomlands tar sin tid och sina funderingar. Jag har visserligen standardiserat mitt packande till den grad att jag har en “standardpacklista” sparad på datorn. Lite i det extremaste laget kanske, men är man en listfantast så är man 🙂 Efter många funderingar och provpackning i väskorna kände jag mig tillslut klar (det blev till och med mindre packning och färre väskor än befarat) och jag fick till och med en lugn kväll i söndags.
Min tid på teknikavdelningen är över och jag har nu kommit fram till Wien. De 6 kommande veckorna ska jag vara på Corporate Supply Chain, som till största del är stationerade här. Under traineeprogrammet så är detta den längsta utomlandsplaceringen. Vi har själva fått vara med och önska på vilken av de globala avdelningarna vi skulle vilja hamna. Eftersom jag har en master inom logistik så tyckte jag att det skulle vara väldigt intressant med Corporate Supply Chain.
Till att börja med fick jag hjälp av HR att få passerkort, vilket var ett litet äventyr i sig då de precis flyttat till en annan byggnad som, minst sagt, ligger i utkanten av siten. Därefter blev jag introducerad till HR-avdelningen, innan jag kom till Corporate Supply Chain där jag fått en kort introduktion. Jag har dessutom fått kontorsplats och delar kontor med en annan, väldigt tyst, ostört och nästan lite lyxigt jämfört med de öppna kontorslandskapen i Stockholm. Tangentbordet jag fått är ju såklart tyskt, vilket skiljer sig en del från vårat, men så länge jag inte tittar ner för mycket på tangenterna så fungerar fingerminnet utmärkt, än så länge i alla fall.
Efter min första arbetsdag var det dags att checka in i lägenheten. Kvinnan som äger lägenheten hörde av sig en stund innan vi hade bestäm att ses för att meddela att hon var på tjänsteresa och att en kollega/vän till henne skulle komma till incheckningen. Detta visade sig vara en äldre man som inte kunde ett ord engelska. Med den lilla tyska jag kan lyckades jag förstå det mest väsentliga (tror jag i alla fall), även om jag inte kunde svara så mycket mer än danke och sehr gut.
Avslutade dagen med en kvällspromenad, bland annat förbi Karlskirche.
Mycket har hänt sedan jag skrev mitt förra inlägg. Jag har hunnit bland annat hunnit med att avverka fem veckor i Dreamteam som är ett förvaltningsteam här på Jordbruksverket. För närvarande är jag inne på min tredje vecka i Jorden. Jorden är ett system som handläggare använder sig av för att behandla ansökningar av direktstöd och miljöersättningar. Det börjar så smått dra ihop sig mot den sista delen för oss som är en provanställning vilket går se i nedanstående översikt.
Översikt för vår traineeperiod.
Inför provanställningen som varar i tre månader har vi fått lämna önskemål om till vilket team vi vill arbeta i (se teamlista nedan).
Team
Jorden
PoF
Dreamteam
Atlas
ICC
Även om Jordbruksverket strävar efter att teamen ska jobba på samma sätt och i stor utsträckning också gör det skiljer de sig ändå åt. Ett par av dem förvaltar befintliga system medan det i andra sker nyutveckling. Det finns också andra skillnader såsom storleken av teamen, tekniker/ramverk inom programmering som används. Sammantaget har det gjort det svårt för mig att lämna önskemål för det team jag vill tillhöra, så många valmöjligheter! Det här är dock endast positivt då det finns stora möjligheter till att man får jobba med det man är intresserad av. Under min tid här på Jordbruksverket har jag just märkt att de är måna om trivsel och att man ska kunna påverka sin arbetssituation. Många har fått möjligheten att byta team och/eller avdelning för att ändra riktning, byta teknikområde eller få helt nya arbetsuppgifter.
Om du inte redan har varit inne och läst vår annons om en fjärde traineeperiod så gå in, läs och sök, bli min kollega och gå vilse i korridorerna med mig! Vill du inte hänga med mig så finns det drygt 150 andra du kan umgås med. =)
In this post I will tell you about what me and Stefania are working with at the Gothenburg office. Both of us got a position within our Business Application Service (BAS) where our team works with selling, implementing and supporting the ERP system Microsoft Dynamics. The majority of us are based in Gothenburg but the rest are spread out across Sweden and we also have a group of people working in India. Since both our team and also our customers are spread out, we have had the opportunity to travel a lot within Sweden, which we think is exciting! During our trainee programme, the plan for us is to try out the different positions within the group. This varies from project management, business consultancy, service delivery manager and sales, and thereafter see which role think is most interested to work with after the programme.
A part from testing and learning the different positions, we also work with different internal projects. Lean is a big part of the Fujitsu way and something that interest both of us. Therefore, our internal projects for the Dynamics group revolves a lot around that. One of the projects we are working with right now is to implement an electronic Commcell for our team, which is a management tool used to help visualize and communicate important information in a good and efficient way. Another project involves the workshops which our consultants have together with the customer. We are supposed to investigate whether we can make them more efficient by creating a more standardized workshop structure. Both of these projects gives us a great overview of the performance of the team as well as deepening the knowledge of the implementation process.
Here are some pictures from our first months!
Have a nice weekend everybody! 🙂
Greetings from Kristianstad
CHARM
A part of our team at the Fujitsu 80s Christmas party
Ja, jobb som sagt. Blir ju en del jobbsnack på den här bloggen. Vilket i och för sig är ganska rimligt, då det är en blogg som handlar om hur det är att vara trainee. Hade jag bara skrivit om vad jag gjorde utanför jobbet hade jag kanske inte blivit så populär he he.
Känns bara som att det lätt blir lite enformigt när jag skriver här. Men äsch. Ni kan väl få en liten resumé på höjdpunkterna den här veckan!
Höjdpunkt 1: Hade en regioninfo där vi fick veta om hur JM tänkt bli mer digitala än vad vi är idag. Mycket snack om digitalitet överlag tycker jag, vilket är kul! Mer digitalitet åt folket!
Höjdpunkt 2: Jobbade på en visning för allmän försäljning på ett av våra projekt. Trevligt att få prata med människor som är intresserade av våra bostäder och kul att kunna svara på lite frågor om själva utformningen av bostäderna. Blir lite sådär nöjt kaxig när jag kan svara på sådant.
Höjdpunkt 3: AW med två av mina traineebuddies om en halvtimma typ. Ops, det handlade visst inte om jobb. Hehehehe! Men det är ju fredag och då är det viktigt att få in helgkänslan 😉
Hoppas ni får en trevlig helg allesammans! Hörs nästa gång!
Jag heter Viktoria och tar över efter Johannes som ansvarig för traineebloggen. Det var för ungefär 4 månader sedan som jag började min tid som trainee på Octapharma. Vi är 3st traineer som började samtidigt här i Stockholm. Då det här är ett Corporate trainee program började även två traineer i Lingolsheim (nära Strasbourg) och en i Wien. Hittills har vi i Sverige fått börja vår upplärning med 3 månader i produktionen och nu har jag gått vidare till teknikavdelningen, där jag totalt ska vara i 6 veckor.
Under tiden i produktionen har jag lärt mig otroligt mycket! Inte bara om de processer och läkemedel som vi framställer, utan även hur jag reagerar på att jobba olika skifttider, allt ifrån tidiga morgnar till natt, och lärt känna otroligt många trevliga personer inom företaget. Det är väldigt spännande att nu i efterhand se tillbaka på vilka förväntningar jag hade på produktionen innan jag började och hur jag trodde att det gick till när man framställer läkemedel. Verkligheten skiljer sig en hel del från mina tidigare uppfattningar. Det var till exempel väldigt ovant att lära sig alla procedurer med inslussning till renhetsklassade rum. Det är olika regler beroende på vilken grad av renhetsklassat rum som du ska gå in i, ju högre grad desto mer renlighet, skalan går från D till A. Det är allt ifrån att sätta på hårnät, tvätta händerna till att hitta produktionsskor och overall i lämplig storlek. Som tur är finns det listor uppsatta som hjälp för att man inte ska glömma något och operatörerna som går in och ut flera gånger per dag har givetvis bra koll på vad det är som gäller. Eftersom det krävs en hel del utbildningar och certifikat för att få göra vissa moment i produktionen blev det stundvis mycket att titta på, vilken visserligen är en konst i sig att kunna göra en längre tid, men också otroligt lärorikt. Jag tror att oavsett vart i företaget jag hamnar efter min traineetid så kommer det vara en otrolig fördel att veta hur det ser ut och går till i produktionen och de olika skiften.
För några veckor sedan träffades alla traineer i Wien på en Trainee Summit. Under 3 otroligt intensiva dagar fick vi en rundvandring i produktionen i Wien, presentationer från utvalda avdelningar, en heldag med fokus på Emotional Intelligence och även en kort rundvandring i centrum samt Laserdome. Totalt under trineetiden kommer vi ha 3 stycken summits, av den här den typen, alla på olika platser. Väldigt roliga och intressanta tillfällen att få lära sig mycket både om sig själv och de andra i gruppen, även om man skulle behöva några dagar att vila upp sig på efter dessa resor.
Den 16 januari började jag på teknikavdelningen. Även om det har varit otroligt spännande att se produktionen så känns det nu skönt att gå vidare till andra delar av företaget och just nu få ha lite vanligt kontorsjobb i några dagar innan jag kommer att hoppa i arbetsbyxorna och följa med tekniker på äventyr runt om i fabriken.
Det här har varit min arbetsplats nu under min praktik. Och jag har nu praktiserat i Dreamteam i fem veckor som gått på tok fort och jag har verkligen trivts. Det har verkligen varit riktigt kul att jobba tillsammans med kollegor som är så hjälpsamma och glada att hjälpa till. Det gör att det blir sådan lätt och glad stämning vilket gör att man vågar fråga om hjälp när man kör fast. Dreamteam är ett riktigt tight team och det märks att de har jobbat tillsammans länge, stämningen i teamet är lättsam och de i teamet vet till och med vem som ska vara tillförordnad teamledare i teamet när ordinarie teamledare är sjuk.
Dreamteam tar hand om system som ligger i förvaltning och jag har bara hållit på med några av systemet som ligger i förvaltning hos Dreamteam. De system jag satt med mest var bea, phyto och efoder. När jag väl tagit på mig ansvar för ett jira ärende inom något av ovannämnda system har jag fått väldigt fria händer i hur jag löser det jira ärende jag har tagit ansvar för att lösa. Med det gäller att hålla befintlig struktur på min lösning som systemet redan har eftersom koden man skriver skall vara lätt att förstå samt förvaltningsbar. I övrigt har jag inte så mycket att mer att säga mer än att jag har trivts fantastiskt bra och haft fem riktigt trivsamma, roliga och lärorika veckor tillsammans med Dreamteam.
Nu har det snart gått ett halvår sen jag började min anställning på Svenska Bostäder och från att först ha varit mycket introduktion till företaget och avdelningen har jag mer och mer börjat fasas in i olika projekt. De projektet som jag är delaktig i är Sabbatsberg 18- Tegnérs Torn, Albano och Dalen 13. Jag tänkte kort berätta lite om dem och vad som händer i de olika projekten.
Sabbatsberg 18- Tegnérs Torn
Tegnérs Torn är ett förtätningsprojekt vid Barnhusbron, där vi bygger på vår fastighet och framför ett av våra hus. Huset kommer bli ett 10+1 våningar högt punkthus med 42 lägenheter. Eftersom vi bygger på en väldigt liten yta även för att vara Stockholm har mycket fokus varit på att få till logistiken kring byggarbetsplatsen och att få in huset på den yta som finns. Då huset är fast i volym har det varit mycket koordinerande med att få till bra planlösningar och samtidigt få plats med alla installationer som FTX system, vatten och avlopp m.m. Utmanande men väldigt kul. I det här projektet har jag hjälp projektledaren Fredrik med koordineringen mellan våra projektörer och sett till att handlingar m.m har inkommit och lagrats på rätt platser. Just nu är vi i princip färdiga med förfrågningsunderlaget och ska strax lägga ut det för upphandling av en entreprenör.
Albano
I Albano projektet ska vi bygga ca 1000 studentlägenheter. Området ligger mellan Stockholms Universitet och KTH. Akademiska hus bygger också i området men de bygger universitetslokaler så området kommer att bli ett riktigt campusområde. Idag finns endast värtabanan på platsen så det kommer bli ett helt ny exploaterat och kanon bra för framtida studenter som kommer ha nära till båda SU och KTH. I det här projektet är jag väldigt ny i så därför är min roll där inte satt helt än. Men tanken är att jag ska förstärka vår egna organisation då vi endast har vår projektledare Björn i projektet idag. Anledningen till det är att i Albano projektet använder vi oss av en delad entreprenad där Ebab hjälper oss och leder hela projekteringen och delvis upphandlingen av projektörer och entreprenörer. Ett mycket spännande projekt att få arbeta med och det känns kul att få arbeta med studentbostäder och få vara med om att ta fram ett helt nytt campus. Just nu håller vi på att ta fram bygglovshandlingar och förhoppningen är att vi kan ha byggstart under året.
Dalen 13
Dalen 13 projektet är det projekt som kommer bli mitt första projekt som jag kommer att få leda. Än så länge pågår fortfarande arbetet med att ta fram och få detaljplanen godkänd. Vi hade ett möte på stadsbyggnadskontoret i veckan där vi diskuterade de åsikter som hade inkommit under samrådet. Just nu följer jag med i den processen och väntar på att detaljplaneprocessen ska slutföras innan vi kan börja med projekteringen. Att ta fram detaljplaner tar sin lilla tid och det är inte alltid så lätt att sätta upp en tidplan för det. Pga av det så lägger jag min mesta tid på de två projekten ovan.
Nu har ni fått en liten genomgång vad jag som bitr. projektledare i ett allmännyttigt bostadsföretag kan få syssla med. Det som är extra kul är att vi får vara med i alla skeden av byggprocessen. Från att ta fram detaljplaner, till att projektera, för att sen bygga huset. Jag som nyexaminerad får väldigt fort en inblick i hur det ser ut i alla olika skeden vilket är super lärorikt och utvecklande.
Sist av allt skulle jag vilja slå ett slag för att ansöka om en plats i årets omgång av SABO trainee med start hösten 17. Ansökan öppnar 22 Februari och är öppen till 22 Mars. Se gärna videon nedan och gå in och läs mer på SABO.
Senaste kommentarerna