I måndags åkte jag och Viktoria som är den andra traineen på familjebostäder i Göteborg till Sigtuna för att delta i modul tre. Eftersom det tar så lång tid att resa fick vi åka en dag innan utbildningen börjar för att hinna. Inte oss emot eftersom hotellet hade ett stort gym och bubbelpool. Som ni kanske förstår har dessa dagar varit otroligt bra. Det har varit en otroligt lärorik modul där vi haft flera inspirerande föreläsare och mycket kunskap att ta med sig i sitt fortsatta arbete framöver. Eftersom många säkert undrar hur en utbildningsmodul fungerar och vad de kan handla om tänker jag berätta om denna utbildningsmodul.

Första dagen på utbildningen handlade om allmännyttan där vi bland annat fick höra en expert på boendefrågor prata om de sociala frågorna som kommer att bli en mer central del för företag och handlar till stor del om förebyggande och relationsskapande arbete med hyresgästerna.

En VD för ett bostadsbolag pratade b.la. om BID, business improvment districts, vilket är ett långsiktigt samarbete mellan lokala partner med syfte att skapa en positiv utveckling och en högre nivå på den dagliga förvaltningen i ett specifikt område. Detta kan på kort och lång sikt förbättra förutsättningarna för de boende och andra som brukar området. Det kan även ha en bredare målsättning till att öka områdets attraktivitet och involvera de boende i beslutsfattandet. Detta tror jag att fler företag kommer att arbeta med framöver i Sverige. Efter en hel dag med föreläsningar hade vi vår gemensamma gruppaktivitet där vi dansade Zumba, vilket var roligare än jag kunde tro. Vi avslutade med en gemensam middag.

Dag två fick vi flera praktiska exempel på hur bostadsbolag arbetar. En projektledare gav oss en inblick över deras modell som det använder sig av vid stamrenoveringar där hyresgästen själv får vara med och bestämma renoveringsnivå. Modellen har bidragit till boendeinflytande.

Vinnarna av SABOs bopris 2016 kom även och delade med sig av sina erfarenheter och vad som har gjort deras ungdomsarbete framgångsrikt. Vidare så fick vi insyn hur man arbetar i en kunddriven förvaltning med hyresgästenkäten som utgångspunkt, där företaget berättade hur det arbetar med hyresgästenkäten för att förstå sina kunder, skapa boendeinflytande och stärka sin affär. Detta var otroligt lärorikt för mig att få se hur andra företag arbetar med hyresgästenkäten eftersom jag har varit ansvarig för att arbeta med den på vårt distrikt. Det gav mig nya idéer som jag kommer ta med mig framöver.

 

Sista dagen pratade vi om affärsmodellen i ett bostadsföretag och vilka byggstenar en affärsmodell består av och hur man kan jobba framåt för att utveckla nya affärsmöjligheter. Efter lunch pratade vi om digitalisering, hur kundernas efterfrågan av digitala tjänster ser ut och hur man som bostadsföretag behöver skaffa sig en målbild och strategi för att skapa en tjänst. Först erbjöd man bredband som var ett första steg men nu väntar så mycket mer av digitaliseringen som påverkar boendets komfort, trygghet, miljö och utveckling av nya tjänster.

 

Efter tre dagar med fullspäckat schema slog det mig när jag var på väg hem att tre av fem moduler är avklarade. Det är ungefär halvtid av traineeåret och det har gått otroligt fort. Jag har lärt mig mycket både om mig själv och allt inom ett fastighetsbolag. Nu har jag ungefär lika lång tid kvar på Familjebostäder i Göteborg och ska lära mig minst lika mycket. Jag ska ta tillvara på denna otroliga möjlighet som trainee och ta till sig så mycket som möjligt. Nu ska jag smälta allt jag lärt mig under veckan och ta med mig allt i mitt fortsatta arbete.

 

Ett stort tack till Sigtunahem och Pia som gjorde denna modul så otroligt lärorik!