Wannabe lastbilsmekaniker
Aug 02
Scania
Comments Off on Wannabe lastbilsmekaniker
Oj, vad Juli gick fort! Och då har jag inte ens haft semester än. Medan mina kollegor legat hemma och njutit av sommaren har jag spenderat de senaste veckorna på praktik på två olika serviceverkstäder i Stockholmsområdet. Kortfattat kan man säga att en verkstad är ett ställe som lagar bilar, säljer reservdelar och utför planerad service.
Det blev tydligt ganska tidigt att det är skillnad på arbetet här och i monteringsverkstäderna där jag gjort praktik förut. Ofta vet kunderna vad det är för fel på bilen, men inte alltid. Det gäller därför att vara duktig på hela bilens funktion för att kunna förstå och laga små problem. Det gäller också att veta vad som kan lagas och vad som måste bytas. Och det gäller att inte bli stressad. Hur ofta händer det på line att kunden står bredvid och kollar på när du monterar ihop lastbilen? Jag skulle nog känna pressen, men mekanikerna verkar faktiskt inte bry sig. Starkt.
För mig har det dock varit en fördel att ha kunderna så nära eftersom jag kunnat passa på att fråga dem vad de tycker om sina lastbilar. Den största aha-upplevelsen för mig har varit de kunder som sagt rakt ut att de har valt Scania för att vi har så bra verkstäder. Intressant! Där jag jobbat förut har det mest pratats om att vi ska göra bra lastbilar, men här säger alltså kunderna att servicen också är väldigt viktig. Det var en nyttig insikt för mig.
I min roll som “wannabe” lastbilsmekaniker har jag också lärt mig mycket om lastbilar under de här veckorna. En hel del nyttigt, som hur man kollar bromsarnas slitnivå, och en del som jag inte tror att jag kommer ha lika stor nytta av, som hur man ser att det är en älg som lastbilen har krockat med (tips: kolla efter långa bruna hårstrån på fronten).
Att bo i Stockholm och göra praktik på verkstad söder om stan har dock haft sina sidor. Jag har fått väldigt positiva reaktioner från kompisar och familj, t.ex. från pappa som genast erbjöd mig att få fixa hans bil om den skulle gå sönder 🙂 Men ärligt talat är det rätt slitigt att gå upp halv fem på morgonen för att vara på verkstaden klockan 07.00 när den öppnar. Så jag är väldigt nöjd med erfarenheten, men det känns ganska skönt att gå tillbaka till mitt “vanliga” jobb igen!
Senaste kommentarerna