Just nu har jag det väldigt lugnt. Otrolig kontrast gentemot produktionens pulserande vardag. Jag sitter för tillfället mellan två stolar eller rättare sagt mellan två olika avdelningar och projekt. Jag ska lämna POL för att ta en konsultande roll på en leverantör till Scania. Mitt uppdrag är att stötta en leverantörs inköpsarbete och jag kommer därmed vara på plats dagligen hos leverantören. Lite tråkigt att inte få köra klart mina veckor på POL då jag verkligen trivdes som fisken i vattnet när jag var ute på turné i Småland förra veckan. Leverantörsbesöken gick riktigt bra och jag kände att jag kunde tillföra något trots att jag är helt färsk på avdelningen. På grund av detta tillfälliga tomrum av arbete ägnar jag mig åt att mingla i korridorerna, läsa på om Scanias inköpsprocess och skriva blogginlägg.

En intressant nyhet som publicerades förra veckan var Leif Östlings utspel om att Scania och MAN inte ska ingå något närmare samarbete och att detta har förankrats i Volkswagens ledning. Läs mer om detta här. Huruvida detta är bra eller dåligt har jag alldeles för lite insikt i för att kunna kommentera. Det man dock kan konstatera är att när Östling inte längre är VD för Scania är chansen eller risken (beroende på hur man vill se det) mycket större att det blir någon form av samarbete eller sammanslagning mellan Scania och MAN. För som det känns just nu är det Östling som sitter med trumf på hand och trumfen behåller han åtminstone fram till 2015.