Hej Traineebloggen!

Mitt namn är Filip Jensen och jag är en av de fem traineerna som började i september 2018 på GKN Aerospace i Trollhättan. Jag pluggade Rymdteknik i Luleå och fick under utbildningen bekräftat att det framförallt är raketmotorer jag ville jobba med i framtiden. Tillslut landade jag i min hemstad Trollhättan där vi är en stor del av Ariane-programmet, Europas ”Heavy launcher”. Mer om detta tänkte jag berätta i ett framtida inlägg, för nu tänkte jag berätta om något annat vi arbetar med på GKN i Trollhättan, flygmotorer. Vi har utvecklat RM12 motorn, en utveckling av GE F404 som bland annat sitter på F/A -18 Hornet, ett amerikanskt stridsflyg. Vår RM12a sitter på JAS 39 Gripen och är en motor vi är väldigt stolta över här på företaget.

RM12 är av typen axial-kompressor och jag tänkte kort här försöka förklara hur en sådan motor fungerar. Bilden nedan visar hur en liknande motor tar in luft och komprimerar den axiellt, oftast görs detta genom flera kompressorsteg, t.ex. ett lågtryckssteg och ett högtryckssteg där varje steg består av flera rotorer. Efter att luften komprimerats så inträder den förbränningskammaren där man förbränner flygfotogen och syre. Den varma gasen vandrar bakåt i motorn (höger i bilden) och sätter snurr på turbinerna vilket i sin tur sätter snurr på kompressorn och fläkten, detta är färgkodat med grön och lila färg i bilden. Vidare leds den varma gasen bakåt genom ett munstycke för att accelerera gaserna ytterligare så de får en högre hastighet och flyget en högre dragkraft. Fläktens diameter bestämmer oftast hur pass bred motorn blir och den luft som inte leds vidare in i motorn skjuts istället ut i ett så kallat ”bypass-flöde”, rosa färg i bilden. Generellt lyder det att ju större bypass-flöde en motor har ju mer bränsleeffektiv är den. Det var ett snabbt intro till hur en jetmotor kan fungerar!