Hallå alla läsare,

Mitt namn är Signe och jag är en av traineerna på GKN Aerospace och det här blir mitt första inlägg på traineebloggen. Som Lisa nämnde i sitt förra inlägg så är en av förmånerna av att vara trainee på GKN att få åka på så kallade aktivitetsveckor, där man får besöka intressanta företag på eget initiativ. I december hade vi vår andra aktivitetsvecka och vi valde att bege oss ut på en europaresa och vi besökte Hamburg, Amsterdam, Noordwijk, Papendrecht samt Paris.

Resan började med en privat helg i Amsterdam där vi träffade några av våra traineekollegor från förra årets traineegäng som gör sin utlandspraktik i Nederländerna, det var mycket roligt att se dem igen och få höra hur de har det, speciellt eftersom vi snart behöver börja fundera på var vi vill åka.

 

På måndagen vankades det besök på ESTEC som drivs av European Space Agency (ESA), den europeiska motsvarigheten till NASA. Dagen började med en gästföreläsning av Paul Spudis, en amerikansk rymdforskare, som föreläste om sin forskning kring ”the Value of the Moon” och pratade bland annat om hur vi kan utnyttja månen som resurs. Efter föreläsningen fick vi vet mer om ESA som organisation och hur internationella samarbeten fungerar. Vi fick också en rundvandring i deras grymt imponerande materiallabb samt se laboratoriet för framdrivningssystem. Dagen avslutades med en 3D film av den internationella rymdstationen och rundvisning i deras visningshall.

 

Nästa anhalt på resan var Fokker Aerostructures i Papendrecht, Nederländerna, där vi först fick en presentation om företaget och dess historia, följt av en rundvandring i produktionen. Fokker är ledande inom tillverkning av stjärtpartiet för affärsjetplan vilket vi även fick se, mycket häftigt! Efter besöket var det dags att ge sig av mot Paris.

Företaget näst på tur att besöka var GKN Driveline utanför Paris. Drivline är en av de tre divisionerna på GKN och även fast vi tillhör samma organisation så är skillnaderna stora. De berättade om sin verksamhet och visade entusiastiskt upp några av deras drivknutar och drivaxlar samtidigt som de gav avancerade tekniska redogörelser för hur de fungerade och hade utvecklats. Det var mycket roligt att få lära sig mer om GKNs andra verksamheter.

Det sista företaget att besöka var Safran som är beläget utanför Paris, en jättesite med ungefär 5000 anställda. Vi fick först en rundtur på deras egna museum som innehöll element från hela flygindustrins historia, från att bröderna Wright flög sina flygplan 1903 till 2000-talet där Safran arbetar för fullt med sina framgångsrika motorer LEAP samt CFM56, mycket intressant! Dock var höjdpunkten på dagen när vi fick besöka final assembly linan och se de stora motorerna sättas ihop på riktigt. Vi fick också se de effektiva monteringslinorna för att klara av den framtida upptrampningen av produktionen pga hög efterfrågan från kunderna.

 

 

Utöver alla företagsbesök så har vi ju självklart hunnit med lite annat skoj t.ex Heineken museet i Amsterdam, sightseeing i Paris samt julmarknad i Hamburg, bara för att nämna några aktiviteter. Gillar man att resa, träffa spännande företag och lära sig om andra branscher så aktivitetsveckan ett perfekt inslag i traineeprogrammet, och vem gör inte det?!
/Signe