Med ett distrikt som börjar på turisternas mecka Djurgården, som sedan sträcker sig längs med Strandvägens fashionabla kvarter och avslutas i hela folkets Kungsträdgård så besöker jag i Coca-Cola Enterprises räkning dagligen några av mina 140 kunder. Målet med mina besök är alltid detsamma, att utveckla vår relation till kunden och vår gemensamma försäljning. Till en början såg jag mig själv som en riktig entreprenör som verkade på mitt eget område och utvecklade affärerna med våra café-, restaurang- och kioskkunder! Efter 10 månader på företaget och åtskilliga kundbesök senare så inser jag dock att jag inte förtjänar att blanda ihop mitt eget dagsverke med dem otroligt duktiga och djärva entreprenörer som jag träffar varje dag och som jag tidigare kallade för kunder.

Dem riktiga entreprenörerna har satsat sina egna besparingar för att sätta igång den där verksamheten som vi andra oftast bara drömmer om, dem håller sig ajour dygnet runt och dem riskerar oftast allt. Detta kan ställas i kontrast med mig som har hela Coca-Cola Enterprises i ryggen! Ett företag med en otrolig kunskapsbas, som ger mig bra verktyg och fantastiska kollegor.

Jag kan inte säga annat än att jag är otroligt glad för att ha all den här hjälpen i ryggen och samtidigt är jag tacksam att vi faktiskt kan bidra till att utveckla entreprenörernas affärer.

Det som kännetecknar entreprenörerna jag träffat är att dem har en förmåga att lyckas i många olika branscher. Hisham exempelvis driver i dagsläget ett par olika caféer men har innan det varit luftballongsflygare i Sverige. LUFTBALLONGSFLYGARE. Världens häftigaste jobb!

Hisham

Här ser ni honom utanför hans glassbar vid vackra Klara Mälarstrand.

Det är alltid spännande att prata med dem här entreprenörerna men allt för ofta lyckas jag ställa dumma frågor. Ett exempel var när jag, för ett par veckor sedan, hade ett lunchmöte med en restaurangägare. Vi pratade om hans investeringar genom åren. 2010 sålde han sin andel i ett snabbväxande IT-företag och tjänade på så vis 20 miljoner kronor. Han berättade nu om de spännande start-up-företag han investerat dessa pengar i. Lite naivt frågade jag hur stor del av pengarna han sparat undan i trygga placeringar. Svaret var lika snabbt som ärligt: ”INGA, om tre år planerar jag att ha 100 miljoner eller att vara urfattig”.

Nä, skillnaden mellan en riktig entreprenör och mig som trainee är stor. Jag gillar risk, men gärna i lagom dos och jag gillar också tryggheten det innebär att vara en del av ett väl utformat traineeprogam. I september lämnar jag det roliga säljyrket bakom mig och tar steget in på den Digitala marknadsavdelningen på Coca-Cola Enterprises.

Ha det fint allihopa!

Med vänliga hälsningar

Sebastian Delefors

Om mig:
Jag är en Göteborgare i exil som studerat till Civilekonom på Lunds Universitet i 4 år och fick där en magister i International Marketing & Strategic Brand Management. Jag är sedan Augusti 2013 en del av Coca-Cola Enterprises University Talent Program. I min roll som Sales- and Marketingtrainee har jag under min första rotation arbetat som säljare i Stockholm. I september tar jag steget vidare in på Coca-Cola Enterprises Digitala marknadsavdelning.