Hej Traineebloggen!

Detta är första inlägget från oss traineer på GKN Aerospace Sweden i Trollhättan. Jag som skriver, Lisa Markusson, vill börja våra inlägg med att berätta om GKN och lite om min upplevelse av traineeprogrammet. För vilka är GKN Aerospace kanske du tänker? Fler känner till oss under namnet Volvo Aero, vilket vi hette fram tills 2012 då vi blev uppköpta av det brittiska bolaget GKN plc. GKN var i framkant för västvärldens industriella revolution och grundades för över 250 år sedan, då som ett järnverk i Storbritannien. Idag är GKN ett högteknologiskt företag med över 58000 anställda med stor global närvaro i över 30 länder.

GKN Aerospace är en av tre divisioner och verkar inom den häftiga flyg-och rymdindustrin. Vi i Trollhättan är HQ för underdivisionen Engine Systems vilket utvecklar och producerar motordelar till både Rolls Royce och General Electric för att nämna några, men även till våra Europeiska rymdprogram. Trollhättan har en unik fördel inom branschen då vi har kunskap och kapabilitet för att både designa och tillverka motordelar till alla stora motortillverkare på marknaden. Det är det som gör det så roligt att jobba här, iallafall enligt mig! En stor del av våra 2000 anställda i Trollhättan jobbar inom R&T och teknik vilket gör oss till en stor spelare att räkna med.

Det är GKN’s bredd som gör det intressant

Traineeprogrammet på GKN Aerospace i Trollhättan har haft en given plats på företaget sedan 1986. Sedan dess har cirka 150 personer gått programmet och 75 % av dessa jobbar fortfarande kvar, många inom högt uppsatta positioner. Det skulle jag säga är ett bra betyg och en stor anledning till att jag valde programmet. Hur ser programmet ut då? Programmet är 18 månader långt (eller kort?) med de första 12 månaderna placerade i Trollhättan. Här har du stor möjlighet att själv forma din utveckling genom 4-6 rotationer på avdelningar runt om i företaget. Jag började min tid på GKN med att jobba inom R&T medans jag nu är placerad i produktion. Under din tid i Trollhättan varvas dessa rotationer med spännande studieresor runt om i Sverige och Europa till de företag som ni själva vill besöka. Vad sägs om ett studiebesök på Airbus i Frankrike, ESA i Holland eller Volkswagen i Tyskland? Vi besökte bland annat Safran i Frankrike innan julledigheten vilket ni kan se på bilden nedan. Jag tittar storögt in i en LEAP-motor som sitter på Airbus 320neo eller Boeing 737 MAX. Sedan är det dags för din utlandstjänst i 6 månader, kanske på en av våra sajter i USA eller varför inte på ESA i Holland? Dessa 18 månader är fulla av utmaningar, kunskap och nätverkande som jag njuter av i skrivande stund.

Traineeprogrammets upplägg och en bild från ett studiebesök (dec-17) på Safran i Frankrike.

På återseende!

/Lisa