Denice heter jag och kommer att blogga på traineebloggen (förhoppningsvis inte allt för sällan). Jag tänkte väl börja denna blogg med att beskriva mig själv och min tid som trainee.

Jag är född och uppvuxen i Piteå, 24 år gammal och flyttade som artonåring till Umeå för att studera Industriell Ekonomi. I januari förra året skickade jag in min ansökan till Scanias traineeprogram och blev antagen strax innan påsk.

Jag sökte inriktningen på traineeprogrammet som heter “Produktion och Logistik”. Jag blev då anställd på Scanias Motormontering i en teknikergrupp, denna grupp är min “hemavdelning” och tanken efter traineepogrammet är för alla traineer att återvända till respektive hemavdelning.

traineearet

Illustration över min trainee-slinga.

Introduktion
Hela trainee-gruppen var samlad och vi varvade praktik med teori under en period på 6 veckor. Teorin bestod av föreläsningar om Scania som hölls av Scania-anställda. Vi fick även träffa i princip hela ledningsgruppen under dessa veckor! Förkunskapen var väldigt varierad mellan traineerna. Jag som aldrig hade haft kontakt med Scania innan visste kanske lite mindre än de som exempelvis gjort sitt exjobb på Scania eller som sommarjobbat här. Det var dock ingenting jag märkte av som en nackdel.

Praktiken bestod av montering på två olika produktionsenheter samt en praktikvecka på en bearbetning. Här träffade vi även våra trainee-faddrar på en middag samt spenderade en kväll med aktiviteter + middag med våra chefer. Veckorna avslutades med en utflykt tillsammans med de gamla traineerna där vi lekte lekar och hade kräftskiva.

Period 1
Första placeringen spenderade samtliga på sin hemavdelning. Vissa fick kliva in i en arbetsgrupp med vanliga arbetsuppgifter, vissa hade ett eget projekt på hemavdelningen och vissa hade en mix. Jag hade en processtekniker-praktik och hade således vanliga arbetsuppgifter. Det tyckte jag var bra då jag kom in i gruppen på ett sätt jag inte tror man gör ifall man bara har ett eget sidoprojekt. Under första perioden hade jag även körlektioner för C-körkort (som samtliga traineer hade) samt planerade första seminarieveckan, vilket gjorde att min praktik höll mig nog sysselsatt.

Min processtekniker-praktik bestod av att arbeta som processtekniker mot ett visst område på motormonteringen samt ha praktik på övriga avdelningar på DE. Första veckan hade jag ytterligare verkstadspraktik på det området jag skulle arbeta mot. Det kändes lite tungt efter att precis ha avslutat 3 veckors verkstadspraktik med trainee-gänget men i efterhand förstod jag vaför det var väsentligt.

Att bestämma perioder
Vi fick i början veta att perioderna valdes i samråd med den anställande chefen under Period 1. Under introduktionen hade vi fått lyssna på föreläsningar av gamla traineer där de berättade om sina perioder. Därför hade jag fått en idé om vart jag ville ha mina placeringar. När hade möte med min chef hade han i samråd med sin chef (som är fd. trainee) och min fadder (som också är fd. trainee) tänkt ut två placeringar till mig men lämnat utlandspraktiken upp till mig. En av de två uttänka placeringarna var också en av mina önskningar  och utlandspraktiken valde jag att ha i Prag på en marknadsenhet.

C-Körkort
På första intervjun blev jag informerad om att jag var tvungen att ha B-körkort då vi inom programmet skulle ta C-körkort. Detta startar under första perioden och den bestod således också av kvällsplugg (teori) samt körlektioner (på arbetstid).

Sälen-resan
Enligt tradition annordnas en resa till Sälen för alla gamla och nya traineer. Vi hyr en Scania-buss som kör oss till Sälen där Scania har boende som anställda kan hyra. När vi var där var det i princip alla från vårt år och året innan som deltog. I Sälen åkte vi skidor, besökte ett spa och umgicks. På vägen upp gjorde vi ett studiebesök på Leax i Falun.
img_9858

Seminarieveckor
Under trainee-tiden har vi seminarieveckor. Det är veckor som vi traineer turas om att planera (föreläsningar, aktiviteter etc) och så blir det som en introduktionsvecka fast med skillnaden att vi planerat veckan själv samt att veckan har ett tema. Jag var med i gruppen som planerade första seminarieveckan, till det fick vi 4 timmar i veckan av arbetstiden att planera.

Trainee-gänget 2016/2017 iförda nyinförskaffade V8-kepsar under den första seminarieveckan i december.

Trainee-gänget 2016/2017 iförda nyinförskaffade V8-kepsar under den första seminarieveckan i december.

Period 2
Jag är i denna period nu och började förra veckan så jag har inte så mycket att berätta om det ännu. Jag befinner mig i alla fall på Scanias projektkontor där jag har fått en uppgift i ett redan existerande projekt.

En vecka på Volkswagen
Veckan efter vi slutat Period 2 (sista veckan i april) åker hela trainee-gänget till Tyskland och Volkswagen. Tidigare år har Traineerna åkt till Cambridge för att plugga språk en vecka.

Period 3
Utlandsperioden! Här fick vi välja mellan att göra praktik på en marknadsenhet eller på en produktionsenhet. Under varje rubrik fanns ett antal länder att välja mellan. Vi fick då göra tre önskningar om länder och så fick vi, runt lucia, veta vart vi skulle åka.

Det är inte nödvändigt att åka under Period 3 men de flesta traineer åker då och det passade bäst för mig att åka den perioden med. Perioden sträcker sig från 1 maj till mitten av juli, då semestern sedan börjar. En av traineerna är exempelvis på sin utlandsperiod i Malaysia redan denna period.

Mycket mer än så vet jag inte just nu! Om ni har några frågor svarar jag gärna på dessa, det är bara att kommentera!