Hej,

Nu var det länge sedan vi skrev något från Cinnobers traineeprogram. Senast vi skrev hade vi precis fått testat skriva krav, sen dess har vi fortsatt jobba samt tagit en paus under sommaren för lite semester.

Åter tillbaka till vardagen började sista delen av traineeprogrammet! Sista delen eller blocket i traineeprogrammet är TAM/Service desk. TAM (Technical Account Manager) har vi i projektet som vi jobbar i, så där har man lite koll vad de gör. Service desk däremot, vad gör de? Vi åkte ner till huvudkontoret i Stockholm för att få en förstaparkettsupplevelse av hur det är att jobba på Service desk. Cinnober har som kanske bekant kunder över hela världen, detta medför att kunderna finns i flera tidszoner.  Det Service desk gör är att monitorerar olika system och ser att de startar, kör och stänger utan att något oförutsett händer, som t.ex. att en server går ner utan varning. När något händer undersöker man om det är känt sen innan och har en färdig handlingsplan eller om det ska eskaleras. Alltså, ringa och väcka någon projektledare eller TAM i det drabbade projektet. Service desk underhåller även andra system där de har en del schemalagda aktiviteter som skall utföras, som att se till att data uppdateras korrekt, olika mejl går ut m.m. För att det här ska fungera krävs det att det finns folk på plats dygnet runt söndag natt till fredag natt. Så när vi var där fick vi testa på alla skift utom natt, det ansågs vara lite väl hårt mot vår dygnsrytm (phew ’:) ). Det var väldigt lärorikt att få se hur de arbetar och vad de gör i och med att man i vanliga fall inte kommer i kontakt med dem.

Nu är vi dock tillbaka och har framför oss den sista spurten i traineeprogrammet. De närmaste två veckorna ska vi jobba som TAM så vi kommer nog, om jag får gissa, pillra med migrering, byggande av nya releaser och underhåll av testmiljöer. Blir kul att få en bättre insikt i den delen av mjukvaruutveckling. Kan tänka mig att man får lite bättre koll på hur systemet fungerar när man får se det ur en annan synvinkel.

 

Tills nästa gång, ha det bra!