”Jobbar du med Facebook och sånt då eller?” Det är responsen jag vanligtvis får av mina vänner när jag berättar att jag jobbar på vår digitala avdelning. Det är ungefär som att fråga en vinkännare om dem brukar dricka lådvin eller att fråga en musiker ifall deras senaste konsert var på en karaokebar. I dagens värld där digitalt nu står för en revolutionerande samhällsomvandling så är sociala medier bara toppen på ett isberg. Ett isberg som består av mycket mer än några likes eller delningar på Facebook. I min roll som digitalt ansvarig på Coca-Cola Enterprises så är min huvuduppgift att vår organisation lyckas med att ställa om sig till en ny verklighet där majoriteten av Sveriges befolkning spenderar mer tid framför sina skärmar varje dag än de spenderar med sina barn och vänner! Mitt mål är inte att driva varumärke utan att istället driva försäljning och hitta nya kreativa kundsamarbeten ihop med exempelvis Pressbyrån, SF Bio eller COOP. Vårtfokus ligger på att inspirera konsumenten under alla hens delar av  köpprocessen: från hemmet, till butik samt efter köpet. Något vi på Coca-Cola Enterprises gör otroligt bra idag, vi i den svenska organisationen har blivit nominerade till hela två priser på EMEA Smarties awards i år för bästa mobila marknadsföringsaktiviteter. Men det finns otroligt mycket mer att göra och det jag drivs av på den digitala avdelningen är just det att vi hela tiden får möjlighet att bryta ny mark ihop med våra kunder och kollegor!

Men i höst har jag fått äran att vara en del av vårt projektteam som faktiskt jobbar med någonting som är långt viktigare än försäljning, nämligen alla människors rätt att äta sig mätta. I samarbete med Sveriges Stadsmissioner kommer vi i jul nämligen se till att 100 000 måltider delas ut till människor i utsatthet. I det sammanhanget känns försäljning, digitala aktiviteter och vad mina vänner tror att digitalt arbete går ut på väldigt sekundärt! Hoppas ni också engagerar er genom att besöka Sverigesstadsmissioner.se/cokejul

Ha en fortsatt bra dag och ta hand om varandra!

PS, nedan kommer lite bilder från min torsdag på jobbet:

Nyss utkommen från ett möte med vår Shopper Marketing-avdelning där jag presenterat vår nya digitala plattform:

 möte

Besöker inspelningen av en Stop-motion film som vi tar fram för att kommunicera det fantastiska jobb vår säljkår gör varje dag:

 stopmotion

 

Torsdagar är veckans bästa dag, för då bjuds det på Pannkakor i vår restaurang (vilket naturligtvis måste delas på snapchat):

 pannkakor

 Därefter spenderade jag eftermiddagen med att planera ett spel som vi ska lansera ihop med en av våra viktigaste kunder i jul!

tomte2