Hej hej!

Mitt namn är Isabel, jag är 24 år och är IT-trainee på Jordbruksverket! Jag har tillsammans med mina kollegor varit här i tre veckor nu och det är min tur att blogga. För att börja med lite fakta så kommer jag från Göteborg, jag har studerat systemvetenskap på Lunds universitet och är väldigt intresserad av hundar, teknik och programmering.

Denna vecka har vi fått spendera med våra vänner på infrastrukturenheten, där vi har fått mycket information om den underliggande IT-infrastrukturen. Det jag tänkte ta upp är lite av veckans höjdpunkter: fika med GD, servicedesk och planering av ett retrospektiv.

I måndags hade vi fika med vår General Direktör, det var väldigt intressant, han hade mycket att berätta, om sitt arbete men även om vår roll som IT-traineer. Det är alltid lika roligt att höra att vi är efterlängtade och att våra kollegor och chefer hoppas på oss.

I början av veckan fick jag och Martin (som skrev förra inlägget) i uppgift att hålla i fredagens retrospektiv. Ett retrospektiv är, enkelt förklarat, en återblick av veckan som varit. Där har vi möjlighet att ta upp olika problem som vi stött på, funderingar vi haft, eller andra saker. Detta diskuterar vi sedan för att komma fram till svar, lösningar och idéer inför kommande veckor. Tanken är att vi hela tiden ska utvecklas som team och hitta de saker som gör att vi inte kan arbeta effektivt. Jag måste säga att det var väldigt kul och givande att få planera och hålla i något helt själva, helt plötsligt fick vi vara kreativa och lösa ett problem på egen hand!

På onsdagen spenderade jag och Martin eftermiddagen hos servicedesk där vi fick en liten inblick i vilka ärenden som hamnar där. Det handlade om allt från att skicka ut nya lösenord till användare till att leverera hårdvara och byta patroner i skrivare. Torsdagen spenderade vi sedan med att sitta och lyssna på samtal hos kundtjänst.

Att få hjälpa till och lyssna på samtal på det här sättet är verkligen intressant och ger väldigt mycket. Jag förstår mycket bättre vilka människor det är som kommer att använda de verktyg som jag en dag kommer att sitta och utveckla. Att få chansen ta del om deras svårigheter och funderingar gör det lättare för mig att förstå hur jag kan hjälpa till att underlätta deras arbete från mitt håll. Det är också väldigt fascinerande att höra hur mycket kunskap de som arbetar i kundtjänst har, då förstår man hur stor verksamheten är.

Ikväll ska vi på after work med infrastruktur, vi hoppas att det blir bra uppslutning så att vi får träffa och lära känna dem mer. Resten av dagen blir självstudier, handledarsamtal och avtackning av en kollega, som vi önskar stort lycka till på sin framtida arbetsplats!

Isabel Siljelid