“3 år?! Shit, vilket långt program!”

Det är den vanligaste reaktionen jag får när jag berättar att Coca-Cola Enterprises University Talent Program (traineeprogram) är 3 år långt. Visst är 3 år lång tid, men med tanke på hur programmet är uppbyggt så är det helt rimligt. Vi roterar till en ny tjänst varje år och det innebär att man inte bara hinner lära sig sitt område utan man hinner också prestera och visa vad man verkligen går för. När man väl börjar bli lite bekväm, då är det dags att byta och utmana sin “comfort zone”.

Snart är det dags att söka sig till höstens tjänster, både hos oss och hos andra företag. Därför tänkte jag lyfta fram saker som jag gärna hade velat veta innan jag sökte.
Det finns framförallt två saker inom programmet som jag värderar väldigt högt och som jag anser skiljer Coca-Cola Enterprises traineeprogram från många andra.

Först och främst är det möjligheten att få skräddarsy min egen väg inom företaget. Ingen trainee får exakt samma erfarenheter som någon annan. Även första året, då alla jobbar inom Fältsälj, så har man olika geografiska områden och därmed olika kunder. Ett annat exempel är min nuvarande tjänst som tidigare tillhörde Johanna Sjöblom (trainee året över mig). Även om vi på pappret har haft samma titel så ser mitt år helt annorlunda ut jämfört med hennes eftersom att kampanjerna skiljer sig från år till år. Hur bestämmer man vilken väg man tar då? Jo, det sker i diskussion med ens HR-kontakt som sedan diskuterar vidare med olika nyckelpersoner inom företaget för att avgöra vad som är bäst för ens personliga utveckling samt för företaget. Bara en sån grej visar hur privilegiad man är som trainee.

En annan sak jag vill lyfta med traineeprogrammet är den fantastiska synligheten man får inom företaget. Det finns ett genuint intresse från hela organisationen, både internationellt och nationellt, för traineeprogrammet. Det gör att vi traineer har fått chansen att träffa flera nyckelpersoner inom alla befattningar. De samtal och diskussioner jag har haft med många av dem har gett mig en ovärderlig insikt och en bredare förståelse för hur och varför vi arbetar som vi gör. Dessutom är det ju otroligt bra PR för en själv, det ska man absolut inte sticka under stol med eller underskatta.

Jag hade rätt dålig koll på vad det innebar att vara trainee när jag sökte den här tjänsten för 2 år sen. Jag tyckte att 3 år lät som otroligt lång tid men det är faktiskt ingenting. Det går så snabbt och det är lätt värt det. För sanningen är att jag vinner minst lika mycket på att vara trainee som Coca-Cola Enterprises gör på att anställa en person de anser kan bli framtidens ledare. Det är helt enkelt en win-win.

//Meys

Om mig: Civilingenjör inom Industriell Ekonomi med inriktning Energisystem från KTH. Jag är sedan augusti 2013 en del av Coca-Cola Enterprises University Talent Program som Sales- and Marketing-trainee. Min första rotation arbetade jag som butiksutvecklare i hela landet, med fokus på Stockholm och Uppsala. Sen september 2014 arbetar jag som varumärkesansvarig för Coca-Cola light och nu även Coca-Cola life.